بیش از 80 درصد مردم کشور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند

  • انتشار: ۲۳ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخابات
  • شناسه مطلب: 66283

نظر‌سنجی مؤسسه «تحقیق و تحلیل اجتماعی افغانستان» نشان می‌دهد که ۸۱.۱ درصد مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری امسال شرکت می‌کنند.

نسیم سادات، رییس مؤسسه تحقیق و تحلیل اجتماعی افغانستان گفت که در این نظرسنجی، از تمامی اقوام مشارکت داشته‌اند.

براساس گفته‌های وی، در این نظر‌سنجی با ۳۸.۵ درصد تاجیک، ۳۶.۸ درصد پشتون، ۹.۴ درصد اوزبیک، ۷.۹ درصد هزار، ۲.۵ درصد ترک و ۴.۸ درصد سایر اقوام مصاحبه تلفنی انجام شده است.

هم‌چنان سطح سواد اشتراک‌کنندگان در این نظر‌سنجی ۲۵.۲ درصد بی‌سواد، ۲۰ درصد ابتدایی، ۲۱.۷ درصد فارغان مکتب، ۱۱.۹ درصد دانش‌جویان دانشگاه، ۱۹.۴ درصد ماستر و ۱.۴ درصد داکتر عنوان شده است.

به نوشته هشت صبح؛ در همین حال شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات، تعداد مصاحبه‌ کنندگان را اندک می‌دانند. یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) افزود، تعداد مصاحبه‌کنندگان در مقایسه با تعداد رأی‌دهندگان اندک است و این مصاحبه‌شوندگان از ۹ میلیون رأی‌دهنده نمایندگی نمی‌توانند.

رییس اجرایی نهاد آزاد و عادلانه افغانستان، این نظر‌سنجی از سوی مؤسسه تحقیقی و تحلیلی اجتماعی افغانستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت که افزایش رقم اشتراک‌کنندگان در انتخابات، بیانگر آن است که اکثر شهروندان کشور به پروسه برگزاری انتخابات باور دارند.

تعداد رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۹ میلیون نفر اعلام شده است مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که شهروندان کشور به شکل قابل توجهی برای اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌ نام کرده‌اند. 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟