بیش از 4 هزار نفر در سانچارک سرپل از خانه هایشان فرار کرده اند

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 34413

بر اساس گزارش ها از ولایت سرپل و بعد از سقوط قریه تبر در ولسوالی سانچارک بیش از 4 هزار تن از خانه های خود آواره شده اند. این افراد در حالی از مناطق خود فرار کرده اند که سرما و کمبود مواد غذایی در بین این بیجاشدگان در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است.

مقامات محلی در سرپل گفته‌اند که دست‌کم چهارهزار خانواده از روستای تبر ولسوالی سانچارک این ولایت در پی سقوط این روستا به‌دست طالبان آواره شدند. اعضای شورای ولایتی این ولایت گفته‌اند که در نتیجه‌ی جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در این روستا که در نهایتش به سقوط این روستا منجر شده است، حدود چهارهزار خانواده فرار کرده‌اند و از خانه‌های‌شان بیجا شده‌اند.

تصاویری که از بیجاشدگان منتشر شده نشان می‌دهد که آنان در درون یک چادر که اطراف آن را برف گرفته است زندگی می‌کنند. منابعی از مرگ دو کودک نوزاد به‌دلیل سردی هوا سخن گفته و سخن‌گوی والی اعلام کرده است که کمک‌رسانی به بیجاشدگان به‌دلیل تعداد کثیرشان از توانایی حکومت محلی بالاست.

بیجاشدن مردم از روستای تبر ولسوالی سانچارک و اعلام ناتوانی حکومت محلی از کمک‌رسانی به آنان، نمونه‌ی تازه و زنده‌یی از فرار مردم است. در حالی‌که سردی زمستان افزایش یافته و اولین برف امسال زمین را سفید کرده است، تعداد قربانیان میدان‌های جنگ در حال افزایش است. بیجاشدگان در نبود امکانات اولیه‌ی زندگی روزهای دشواری را سپری می‌کنند.

هنوز ماجرای قتل‌عام در میرزااولنگ این ولایت روشن نیست. قربانیان نبرد میرزااولنگ به زندگی عادی برنگشته‌اند و تأثیر کشتار میرزااولنگ سال‌ها به یاد و در روان مردم افغانستان می‌ماند. دشوار است که بتوان قربانیان مردم در میرزااولنگ را فراموش کرد و سهل‌انگاری حکومت در جلوگیری از آن فاجعه را از ذهن مردم زدود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟