بیشتر پناهجویان اخراج شده از اروپا به افغانستان به مشکلات روانی مبتلا شده اند

  • انتشار: ۱۹ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31744

مسئولان صحی در کابل می‎گویند، بیشتر افغان‎های که درخواست‎های پناهند‎گی شان در کشورهای اروپایی رد شده و دوباره به کشور برگشت کرده‎اند، به بیماری‎های روانی مبتلا شده‎اند.

به‌گفته این مسئولان روزانه حد اوسط پنج تا ده تن این افراد برای تداوی به شفاخانه صحت روانی در کابل مراجعه می‎کنند.

داکتران می‎گویند، در میان این افراد کسانی هم اند که قصد خودکشی کرده‎اند.

ده‎ها تن در پست اتاق‎های معاینه شفاخانه صحت روانی در کابل صف بسته‎اند و از میان مبتلایان بیماری‎های روانی هستند.

ایمل صافی ترینر متخصص شفاخانه صحت روانی کابل می‎گوید، اخیراً شمار بیماران روانی که تازه از مهاجرت برگشته‎اند، افزایش یافته‎است.

وی افزود: روزانه در حدود دوصد مریض سرپا به این شفاخانه مراجعه می‎کنند، اگر ما تاریخچه فامیلی‌شان را بگیریم درین صورت گفته می‎توانیم که روزانه به تعداد پنج تا ده نفر مراجعه می‎کنند که از کشورهای خارجی دیپورت شده‎اند.”

آنچه مسئولان در وزارت صحت عامه افغانستان می‎گویند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت این کشور به مشکل روانی یا افسرده‎گی مبتلا اند.

به‌گفته وزارت مهاجرین افغانستان، از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو حدود دوصد هزار شهروند افغانستان کشور را ترک کرده‎اند که بیشتر شان در کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده‎اند.

داکتران می‎گویند، افغان‎های که به‌گونه اجباری از کشورهای اروپایی اخراج می‎شوند، در افغانستان اکثراً مورد تحقیر از سوی خانواده و نزدیکان‌شان قرار می‎گیرند.

اما وزارت مهاجرین افغانستان می‎گوید، آنان در همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی برنامه‎های را برای اشتغال‌زایی برای مهاجرین برگشته، روی دست گرفته‎اند.

این در حالیست که قرار است امروز سومین گروه از پناهجویان افغان که در سوئدن در خواست پناهندگی شان رد شده است به کشور باز گردانده شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟