بیت المقدس چگونه ساخته شد؟!

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83543

بیت المقدس، اورشلیم یا قدس شهری است واقع در فلسطین اشغالی که اولین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان بعد از مکه و مدینه به شمار می رود. همچنین این شهر، مقدس ترین شهر جهان برای یهودیان و مسیحیان می باشد.

تاریخچه بیت المقدس به بیشتر از چهار هزار سال قبل بر می گردد. ساکنین اصلی این شهر عرب های شبه جزیره عربستان بودند. بیت المقدس چیزی در حدود هزار سال قبل ازمیلاد مرکز حکومت بنی اسرائیل قرار گرفت.

بیت المقدس

این شهر در مقاطع و دوره های مختلف زمانی و پادشاهان متعدد دست‌خوش جنگ ها و آتش افروزی های زیادی شد.

مسلمانان در سال ۶۳۸ )۱۶۱۷( موفق به فتح بیت المقدس شدند و ساکن این سرزمین گردیدند. در میان سال های ۱۹۸-۲۱۸ این شهر دچار قحطی شد و مسلمانان از آن کوچ کردند.

بیت المقدس یکی از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است و هر کدام از آنها آثار و بناهایی در این شهر دارند.

اسرائیلی ها این شهر را به عنوان پایتخت خود برگزیده اند و آن را پایتخت ابدی می خوانند اما این ادعای آنها از سوی بسیاری از کشورهای اسلامی و همچنین سازمان ملل به رسمیت شناخته نشده است.

بیت المقدس در مکتب شیعه نیز از فضیلت بسیاری برخوردار است و ائمه در روایات خود نماز خواندن در مسجد الاقصی را برابر با بر پا داشتن نماز در مسجد الحرام دانسته اند و یک نماز در آن را با هزار نماز در دیگر مساجد قیاس کرده اند.

ساخت مسجد الاقصی

حضرت داوود نبی، در سال های واپسین عمر خود به دستور خداوند دست به ساخت مسجد الاقصی زد اما از آنجا که عمر او کفاف این کار عظیم را نداد، ادامه کار خود را به فرزندش حضرت سلیمان واگذار کرد.

آن حضرت ادامه کار ساخت این بنای مقدس را عهده دار شد و شروع به ساخت آن کرد و در طول هفت سال آن را به اتمام رساند و به هیکل سلیمان معروف شد.

حضرت سلیمان شیاطین و پریان زیادی را به کار گرفت و برای ساخت مسجد الاقصی آنها را به گروه های مختلفی تقسیم کرد و از آنها خواست تا سنگ های مرمر و درخشنده را جمع کرده به بیت المقدس منتقل کنند.

ایشان برج و باروی شهر را به وسیله سنگ های مرمر و صیقل داده شده بالا برد و دوازده دروازه بنا کرد تا طوایف بنی اسرائیل بتوانند هر کدام در منطقه مخصوص خود ساکن شوند.

بیت المقدس

حضرت سلیمان بعد از ساختن شهری بزرگ و زیبا شروع به ساخت مسجد کرد. مسجدی ساخته شده از سنگ های قیمتی چون یاقوت و طلا و تزئین شده با مشک و عنبر و عطرهای خوشبو.

از میان شیاطینی که به کار گرفته بود عده ای به دنبال سنگ ها و گوهرهای نفیس به زیر دریا می رفتند و کوه ها را می کندند و صنایعی عجیب و غریب می ساختند.

بعد از گذشت مدتی مسجد الاقصی با سنگ های مرمر رنگارنگ زینت یافت، ستون هایی بر افراشته از سنگ های صیقلی، سقفی پوشیده از جواهرات قیمتی و حیاطی مفروش از فیروزه های زیبا و گران، زیبایی این مکان مقدس را صد چندان کرده بود.

بعد از اتمام ساخت مسجد، حضرت سلیمان آن روز را عید اعلام کرد. سلیمان از شامات تا اصطخر را حکومت می کرد.

تمام آن پریان و شیاطینی که برای سلیمان کار می کردند یک لحظه استراحت نداشتند و مدام در حال کار کردن برای ایشان بودند.

زمانی که سلیمان از جای بر می خاست، جن و انس و پرنده و چرنده به احترام او بر می خاستند.

ویرانی های متعدد مسجد الاقصی

این مکان مقدس در حمله بخت النصر ویران شد و در اواخر قرن ششم در زمان هخامنشیان دوباره با نام بیت همیقداش دوم بنا شد.

بار دیگر هفتاد سال بعد از میلاد مسیح به وسیله تیتوس که یکی از سرداران رومی بود ویران شد. این مکان مقدس برای بار سوم در دوره کنستانتین امپراطوری روم مجددا بازسازی شد و کم کم بعد از این همه ساخت و ساز تغییرات و اضافاتی بر آن وارد شد.

یکی از دیوارهای این مکان مقدس دیوار ندبه نامیده می شود. قبه الصخره که در داخل حرم است و بر اساس روایات اسلامی پیامبر گرامی اسلام در شب معراج خویش از آنجا به سوی آسمان عروج نموده است.

بیت المقدس

داخل دیوار ندبه از سمت صحن این مکان مقدس که قسمتی از دیوار غربی هیکل سلیمان را نیز تشکیل می دهد به دیوار براق معروف است.

دیوار ندبه یا دیوار براق از نظر یهودیان آخرین بازمانده حصارهای دومین بیت المقدس می باشد و به حصار غربی معروف است.

این حصار برای قوم یهود یکی از مقدس ترین مکان ها محسوب می شود چرا که یهودیان در هر زمانی به سوی بیت المقدس نماز می خواندند.

بیت المقدس ( مسجد الاقصی ) در آغاز اسلام قبله مسلمین به شمار می رفت اما بنایی که از ساختمان آن امروزه می بینیم در گذشته چنین نبود.

این مکان مقدس تنها مکانی است در کل جهان که پیروان ادیان مختلف از جمله، اسلام، مسیحیت و یهودیان برای آن قداست و ارزش معنوی قائل هستند و تلاش زیادی می کنند تا بتوانند آن را تصرف کنند.

قداست مسجد الاقصی

در روایات مختلف شیعی و سنی نقل شده است که مسجد الاقصی یکی از مقدس ترین اماکن اسلامی برای مسلمانان به شمار می رود. بر اساس برخی نقل های اهل تسنن این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی در شهرهای مکه و مدینه جایگاه سوم اهمیت را دارا می باشد.

در برخی نقل ها آمده است که حضرت آدم مسجد الاقصی را ساخته است و آن را چهل سال بعد از ساختن بیت الله الحرام به دستور خداوند بنا نهاده است.

در کتب اهل تشیع اما، فضیلت و قداست مسجد الاقصی بعد از مسجد کوفه آمده است. در برخی روایات شیعه نیز حتی فضیلت و برتری مسجد الاقصی بر مسجد النبی وارد شده است.

بنا بر روایتی از پیامبر گرامی اسلام، خواندن یک نماز در مسجد النبی بهتر از هزار نماز در دیگر مساجد است به جز مسجد الحرام و مسجد الاقصی.

روایتی از امام محمد باقر (ع) نیز نقل شده است که می فرمایند: مساجد چهار گانه از نظر فضیلت عبارت هستند از: مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد الاقصی و مسجد کوفه.