بک لینک چیست و چه کاربردی دارد؟

  • انتشار: ۸ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 59088

بک‌ لینک یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگر است. هرچه بک‌ لینک بیشتری به سایت شما روان شود٬ سایت شما محبوب تر خواهد شد.

بک لینک چیست؟

بک لینک واژه ای انگلیسی (backlink) است که معنی آن دادن یک لینک ورودی از یک صفحه وب به یک وب سایت دیگر است.

یعنی شما در یک صفحه ی مورد نظر لینک ای به وب سایت دیگری می دهید که می تواند لینک به هر کدام از صفحات آن وب سایت باشد. سایتی که لینک ورودی برای سایت دیگری می شود، بک لینک برای آن سایت محسوب می شود.

در نظر داشته باشید همیشه سایت های ضعیف تر باید بک لینک بگیرند تا به گوگل معرفی و شناخته شوند.

یعنی وقتی سایتی در نظر گوگل دارای رتبه ی خوبی است،اگر لینکی از وب سایت مورد نظر شما را در داخل سایت خود قرار دهد و در واقع به این وسیله برای سایت شما ورودی ارسال کند، گوگل با احتساب اینکه آن سایت معتبر برای شما ورودی ارسال کرده است به سایت شما اعتبار بیشتری می دهد.

شبیه این اصلاح که شخص A امین شخص B است.

وقتی شخص C باشد که شخص B به آن اعتماد کند، A براساس اعتمادی که به B دارد به C هم مقداری اعتبار خواهد داد.

بیایید با یک مثال مفهوم بک لینک را بهتر درک کنیم. فرض کنید سایت آمازون که سایت بسیار قوی و شناخته شده ای است و در نظر گوگل جایگاه بسیار خوبی دارد، یک لینک از سایت تازه تاسیس شده ای را در صفحه ای از سایت خود قرار داده و مشتریان خود را به آن صفحه هدایت کند.

درست است که ممکن است خیلی از مشتری ها روی آن لینک کلیک نکنند اما همین که چنین سایت بزرگی به یک سایت دیگر لینک داده، گوگل آن سایت را در سرچ ها (از نظر SEO) بالاتر می آورد.

پس هر گونه لینک به صفحات وب سایت مورد نظر شما در سایت‌ها و صفحات دیگر که توسط موتور‌های جستجو پیدا شود بک لینک است.

نکته ی بسیار مهم در دادن بک لینک به سایت های دیگر این است که معمولا سایت های قدرتمند و پربازدید یا اصلا به دیگران بک لینک نمی دهند یا اگر به هر دلیلی بک لینک بفروشند لینک ها را به صورت Nofollow می دهند که لازم است بدانید اصلا این نوع از لینک دادن بک لینک به حساب نمی آید، هر چند که در دنیای وب فروش این مدل از لینک دادن هم وجود دارد اما تاثیری در Seo سایت شما نخواهد داشت.

چرا که سایت فروشنده در این حالت به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر می فهماند که فقط لینک سایت شما را گذاشته است و از آن پیروی نمی کند و آن را ۱۰۰ درصد تایید نمی کند. دلیل Nofollow دادن لینک ها در سایت های بزرگ این است که گوگل متوجه می شود که سایت ها برای کسب درآمد بک لینک می فروشند و به همین دلیل اگر سایت ها لینک dofollow بفروشند به احتمال خیلی زیاد از رتبه ی سایت آنها در سرچ ها کم خواهد شد.

دلیل این کار هم این است که گوگل اصلاحا گول زدن کاربران خود را نمی پسندد و وقتی سایتی بک لینک dofollow  می دهد گوگل بر این باور قرار می گیرد که سایت فروشنده سایت خریدار را بررسی نکرده و ممکن است آن سایت در مقابل سایت های رقیب خود ضعیف تر باشد.

اما چون پول دارد قصد جذب مخاطب کرده است. به همین دلیل سایت ها بک لینک ها را Nofollow می فروشند و سایت های کمی هستند که بک لینک dofollow فروخته و جایگاه خود را از نظر SEO در معرض خطر قرار دهند.

چگونه بک لینک بسازیم؟

بهترین راه برای بک لینک سازی به حالت Nofollow که رایگان هم باشد، این است که در وحله ی اول مطالب مفید، صحیح و جذاب تولید کنید و سپس لینک مطلب خود را در سایت های معتبر به خصوص سایت های معتبری که دارای فروم و … هستند به اشتراک بگذارید و مخاطب جذب کنید. فقط حتما توجه داشته باشید که اگر می خواهید از سایتی بک لینک بخرید، از رتبه و اعتبار آن سایت و dofollow بودن لینکی که به شما ارائه می کند مطمئن شوید. توسط برخی ابزارها مانند MOZ Toolbar و استفاده از بخش Follow/Nofollow Checker می توانید از dofollow بودن لینک خریداری شده مطمئن شوید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟