فواید استشمام بوی باد شکم ! دیگر بینی خود را موقع استشمام گاز معده نگیرید!

  • انتشار: ۲۳ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77532

بوی باد شکم یا روده، باد معده و در ادبیات عامیانه گوز یا گاز در اصل به خروج گازهای تولید شده در دستگاه گوارش از مقعد گفته می شود که گاهی با صدا و بی بوست و گاهی بی صدا و با بوی بد شیمیایی همراه است.

بوی باد شکم مرا به یاد یک خاطره می اندازد که علی رغم خنده دار بودن  عاری از برخی نکات علمی هم نیست؛ با گروهی از امریکایی ها کار می کردم، صبح ها که برای رفتن به سر کار سوار ماشین می شدیم، امریکایی ها داخل ماشین می گوزیدند و بعد در حالیکه انگشت شصت خود را بالا و چهار انگشت دیگر را خوابانده بودند با دست به همدیگر اشاره می کردند و می گفتند”اوکی!”

راننده ما که از ساکنان محلی و غیر امریکایی بود و مدت ها بوی باد شکم امریکایی ها را استشمام کرده بود، در صبح یکی از روزها به تقلید از همکاران خارجی خود گوز بلندی زد و درست مثل خود امریکایی ها با همان حالت دست به طرف آنها اشاره کرد و گفت”اوکی”. امریکایی ها فریاد زدند “استاپ، پلیز استاپ!” و در حالیکه با دست بینی های خود را محکم گرفته بودند از ماشین خارج شدند و در کناری ایستادند و دوباره سوار ماشین شدند و از فردای آن روز دیگر آن راننده همکار ما نبود! باد شکم آن راننده آنقدر بدبو بود که به قیمت اخراجش از کار تمام شد.

اما امریکایی ها اگر می دانستند که بوی باد شکم علی رغم چندش آور بودنش برای انسان فوایدی به همراه دارد، شاید آن راننده را اخراج نمی کردند!

ترکیب بوی باد شکم

بوی باد شکم به خاطر گازهای نیتروژن و اکسیژن می باشد که بیشتر آن از طریق هوای بلعیده شده وارد معده می شود. این گازها معمولا در اشخاص به صورت آروغ از بدن خارج می شود. از سویی هم فعالیت باکتری ها در روده سبب تولیدگازهایی مثل دی اکسید کربن، متان و هیدروژن می شود.

بوی باد شکم

متان و هیدروژن تولید شده اگر با اکسیژن بلعیده شده مخلوط گردد، مخلوطی انفجاری تولید می شود. برخی غذاها مانند لوبیا، کلم، پیاز، گل کلم و ذرت اصطلاحاً نفاخ هستند و باعث خروج بیش‌تر گازها از مقعد می‌شوند. برخی از این غذاها به‌علت وجود انواع کربوهیدراتهای جذب‌نشدهٔ تخمیرپذیر، محیطی مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌سازند. اما در برخی موارد، خروج بیش‌ازحد گاز و بوی باد شکم، ناشی از آزردگی روده بزرگ است که باعث می‌شود پیش از آن‌که گازها جذب شوند، با حرکات دودی دفع گردند.

مقدار گازهای واردشده یا ساخته‌شده روزانه در رودهٔ بزرگ به‌طور متوسط ۷ تا ۱۰ لیتر است. این در حالی است که گاز خروجی از مقعد نزدیک به ۰٫۶ لیتر می‌باشد و باقی‌ماندهٔ گاز از مخاط روده جذب و از شش ها خارج می‌شوند.

اینجاست که تازه می فهمم چرا باد شکم آن راننده بوی بسیار بدی داشت؛ آن روز او به من گفته بود که شب قبل کلم و تخم مرغ خورده است.

بوی بد باد شکم به خاطر ترکیبات گوگردی مثل سولفید هیدروژه می باشد و غذاهایی مثل کلم و تخم مرغ و گوشت بوزا هستند. لوبیا اما بوی تند در باد شکم  تولید نمی کند اما حج آن را افزایش می دهد.

با گوزیدن در جمع دوستان به سلامتی آنها کمک کنید

این درست که بوی باد شکم بسته به شدت و ضعف آن برای اطرافیان خوشایند نیست و در بسیاری فرهنگ ها فردی که در جمع باد شکم خود را خالی می کند با به اصطلاح عامیانه می گوزد ممکن است از سوی دیگران طرد شود اما اگر بدانید که بو کردن باد شکم چقدر برای سلامتی شما مفید است، اینقدر چپ چپ به کسی که در جمع شما این خدمت را کرده نگاه نمی کنید.

به گفته دانشمندان، خروج باد معده یا گوزیدن یکی از عملکردهای طبیعی جسمانی است که باعث طول عمر می شود. ساختار شیمیایی این گاز که بدن شما آن را خارج می کند سولفید هیدروژن نام دارد، سولفید هیدروژن می تواند  در سطوح بالا کشنده باشد اما در سطح و مقدار پایین می تواند مفید واقع شود.باد معده شامل یک سطح کوچک از H2S است که به اندازه کافی کوچک  است تا توسط انسان مصرف شود. مقدار خاص و مشخصی ازسولفید هیدروژن در بدن باقی می ماند که برای سلامتی نیز لازم است. اگر با شیمی آشنایی کمی داشته باشید متوجه می شوید که سولفید هیدروژن به کمک باکتریها باعث شکستن و له شدن مواد غذایی در روده می شوند.

در جدیدترین تحقیقات دانشمندان مشخص شده که یک مقدار کوچک از سولفید هیدروژن می تواند با زوال عقل مبارزه کند. دلیل این امر هم این است که این بیماری راه تولید این آنزیم را در بدن مختل می کند .

 فایده های بوی باد شکم

بوییدن باد شکم برای انسان می تواند مفید باشد؛ اگر تاکنون هنگام استشمام باد شکم بینی های خود را محکم می گرفتید از این لحظه به بعد این کار را نکنید چون تحقیقات علمی نشان داده است که هیدروژن سولفید موجود در گاز روده میتواند از بسیاری بیماری ها پیشگیری کند. هیدروژن سولفید بویی شبیه به تخم مرغ فاسد دارد که در مقادیر زیاد سمی است اما مقدار کم آن میتواند از سکته و حملات قلبی جلوگیری کند.

“رفع احساس سنگینی، کمک به سلامتی روده ها، نشانه برخی بیماری ها مانند سرطان روده، کمک به رژیم غذایی، نشانی از سلامت باکتری ها در روده و ایجاد احساس خوب” از دیگر فواید باد شکم می باشد.

نکته دیگر در باب بوی باد شکم این است که برخلاف تصور عامه که فکر می کنند انسان های چاق زیاد می گوزند، انسان های لاغر و سالم بیشتر باد شکم خود را رها می کنند.

وقتی بیشتر باد شکم خود را خالی می کنید، یعنی اینکه سیستم گوارشی شما بهتر کار می کند، هضم غذا بهتر صورت می گیرد و باکتری های روده شما قوی هستند.

مشکل باد شکم این است که وقتی از مقعد بیرون می آید در برخی موارد صدای خیلی بدی تولید می کند وگرنه بویش را که می شود به گردن این و آن انداخت.

اما بدانید که هدف ما از نوشتن این مطلب ترویج خارج کردن باد شکم در هر جمع و هر مکانی نیست! ولی اگر با خواندن این مطلب گوزیدید، بلند بلند بخندید! بی خیال دنیا! گوزیدن را عشق است!