بودجه شورای عالی صلح با اتمام رسیده است

  • انتشار: ۱۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20376

مقامات در شورای عالی صلح افغانستان می گویند؛ بودجه این شورا از روز گذشته (شنبه) قطع شده است و هیچ بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان و مصارف این شورا باقی نمانده است.

منابعی در شورای عالی صلح افغانستان گفته‌اند که بودجه این شورا سر از روز شنبه (دیروز) قطع شده است.

در ماه گذشته نیز حقوق کارمندان و مصارف این نهاد به درخواست سازمان ملل توسط کشور بریتانیا پرداخت شد.

به گفته این منابع در ماه آینده این نهاد هیج بودجه‌ای برای پرداخت حقوق کارمندان و مصارف خود ندارد.

عبدالکریم خدام، معاون شورای عالی صلح افغانستان تایید کرد که این شورا با مشکلات مالی مواجه است ولی با رئیس جمهوری و رئیس اجرائی در این باره صحبت شده و انتظار می‌رود که مشکل بزودی حل شود.

یک سخنگوی حکومت افغانستان به بی‌بی‌سی گفته که بر سر ساختار شورای عالی صلح بحث می‌شود و قرار شده که درباره فعالیت‌های این شورا نیز بحث شود.

گفته می‌شود که رئیس جمهور غنی در باره چگونگی فعالیت این شورا در آینده رایزنی خواهد کرد.

در این نشست نمایندگانی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، کوریایی جنوبی و نمایندگان سازمان ملل هم شرکت خواهند داشت.

گفته می شود که آقای غنی از ساختار کنونی شورا رضایت ندارد و تاکید کرده که برای ایجاد صلح افغانستان باید مکانیسیم‌های دیگری در نظر گرفته شود.

شورای عالی صلح کنونی در سال ۲۰۱۶ با ریاست سید احمد گیلانی و معاونت محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری پیشین افغانستان آغاز به کار کرد.

از زمان آغاز کار، این شورا تاکنون دستاوردی لازم را نداشته است. گفته شده است که در روند مذاکرات با حزب اسلامی حکمتیار و امضا موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی نقش این شورا بسیار کمرنگ بوده است.

شورای عالی صلح افغانستان در سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرد. این شورا دارای ۶۸ عضو از جمله ۸ زن بود. این شورا را برهان‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان رهبری می‌کرد. آقای ربانی در سال ۱۳۹۰ در یک حمله انتحاری کشته شد. پس از او صلاح‌الدین ربانی پسرش سرپرست شورای عالی صلح شد. آقای صلاح الدین اکنون در کابینه آقای غنی، وزیر امور خارجه است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟