بهترین مواد غذایی برای تقویت کلیه ها ( گرده )

  • انتشار: ۱۹ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 65954

کلیه ها/گرده نقش حیاتی در عملکرد طبیعی سیستم های ارگانیزه ایفا می کنند که در آنها به دفع مواد زائد و سمی در داخل بدن از طریق ادرار کمک می کند و الکترولیت ها و مایعات را در سطح متعادل نگه می دارند.

علاوه بر این، تایید شده است که سلامت کلیه به طور مستقیم به سلامت قلب ما ربط دارد. به گفته کارشناسان، افراد مبتلا به بیماری های کلیوی احتمالا مشکلات قلبی نیز دارند. بنابراین، بهبود و حفظ کلیه سالم بسیار ضروری است.

کلیه ها

اگر کلیه های شما به نشانه هایی از علائم رایج مانند مشکل در هنگام دفع ادرار، چشم های پف کرده، دست ها یا پاهای متورم دچار هستند، می توانید دریابید که احتمالا مشکلات کلیوی دارید.

با توجه به اهمیت سلامت کلیه ها شما باید مراقبت از آن را حتی هنگامی که یک شیوه زندگی سالم دارید و رژیم غذایی متعادلی را رعایت می کنید هم مورد توجه قرار دهید.

در اینجا برخی از غذاهای فوق العاده ای برای سلامت کلیه ها وجود دارد که نباید هرگز در رژیم غذایی روزانه از دستشان بدهید.

  • سیب

سیب همیشه در بالای فهرست غذاهای سالم قرار دارد که می تواند سلامت انسان را بهبود بخشد و از بیماری های مختلف جلوگیری کند. در مورد سلامت کلیه، سیب ها برای تمیز کردن اندام با آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی و فیبر این کار را می کنند. بر این اساس، سیب خطر عفونت ادراری و سنگ کلیه را کاهش می دهد. علاوه بر آن، سیب ها به سلامت قلب و دستگاه هاضمه کمک می کنند و همچنین از چندین بیماری مزمن مثل سرطان جلوگیری می کنند.

  • کرم

کرم به عنوان عنصری قابل اعتماد در داروهای خانگی مختلف برای بهبود عملکرد کلیه و درمان مشکلات مرتبط مانند سنگ کلیه استفاده شده است. برای کسانی که از بیماری کلیوی رنج می برند، کرم باید بخشی اجتناب ناپذیر از رژیم غذایی باشد. کرم ، یک غذای فوق العاده برای کلیه سالم به دلیل محتوای فیتو شیمیایی موجود در آن است. مواد با ارزش آن به طور موثر برای مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از این عوامل مضر و ایجاد صدمه عمل می کنند. علاوه بر این، دیگر مواد مغذی در کرم مانند ویتامین ها، فیبر و اسید فولیک نیز به سلامت کلیه ها کمک می کنند.

  • سفیدی تخم مرغ

بر خلاف زردی، سفیدی تخم مرغ دارای مقدار کمی فسفر و کلسترول است اما مقدار زیادی پروتئین با کیفیت بالا دارد. این باعث می شود که انتخاب خوبی برای سلامتی کلیه باشد زیرا اسید آمینه در پروتئین سفیدی تخم مرغ برای عملکرد این ارگان ضروری است. همچنین این پروتئین با کیفیت بالا باعث کاهش مصرف مواد زائد در هنگام پردازش نسبت به سایر مواد می شود. در کسانی که از بیماری های کلیوی رنج می برند، مصرف بیش از حد پروتئین احتمالا منجر به اثرات منفی بر کلیه می شود. بنابراین، با اینکه سفیدی تخم مرغ برای ارگان های بدن مفید است اما باید آنها را در حد متعادل ​​مصرف کرد. به علاوه خوردن زردی تخم مرغ به طور کامل توصیه نمی شود.

  • ماهی

ماهی جزء اجتناب ناپذیری در رژیم غذایی ما است زیرا حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین پروتئین با کیفیت بالا است. بنابراین، با مصرف این غذا، بدن شما می تواند مواد مغذی لازم برای بهبود و محافظت از کلیه از اختلال عملکرد و بیماری ها را دریافت کند. برای داشتن کلیه سالم مصرف 2-3 بار ماهی در هفته بسیار توصیه می شود. انواع ماهی هایی که برای کلیه های شما مناسب هستند شامل ماهی خال مخالی، ماهی تن، ماهی سالمون و ماهی رنگین کمان می شوند.

  • روغن زیتون

روغن زیتون خود را به عنوان یک عنصر چند منظوره نشان داده است زیرا نه تنها مشکلات زیبایی مختلف را حل می کند بلکه بسیاری از سیستم های بدن را در داخل بدن بهبود می بخشد. اسید اولئیک در روغن زیتون به عنوان یک اسید چرب املاح ضد التهابی برای مبارزه با التهاب، کاهش اکسیداسیون و افزایش عملکرد کلیه مفید شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در روغن زیتون همچنین به بهبود کلیه کمک می کنند. برای استفاده، روغن زیتون بکر توصیه می شود که به جای روغن معمولی مصرف شود.

  • سیر

سیر، یک ماده غذایی آشنا در آشپزخانه ما است که تبدیل به یک عنصر عالی با تعداد بی شماری از مزایای صحی شده است. یکی از آن ها توانایی محافظت از قلب و کلیه است. این به لطف آنتی اکسیدان ها و خواص ضد انعقاد در سیر است که برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات کلیوی کار می کنند. علاوه بر این، مصرف منظم سیر باعث کاهش کلسترول بد و همچنین التهاب در بدن می شود. علاوه بر مزایای کلیه، سیر همواره در لیستی از داروهای خانگی برای مشکلات مختلف سلامتی قرار دارد.

  • مرچ دلمه ای سرخ

مرچ دلمه ای سرخ غنی از ویتامین ها، فیبر و اسید فولیک است اما پتاسیم کمی دارد. این مواد مغذی، ضایعات و سموم موجود در خون و سیستم های بدن را از بین ببرند. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های کلیوی نگران نباشند زیرا عوارض جانبی ناشی از کم بودن مقدار پتاسیم در مرچ دلمه ای سرخ ، یک عامل مضر برای کلیه های آسیب دیده است.

  • گلپی

گلپی برای کلیه های شما مفید است زیرا مقدار زیادی ویتامین C، فولات و فیبر دارد. عناصر دیگر گلپی مانند گلوکوزینولات ها، اندول ها و تیوسایان ها به کبد کمک می کنند تا مانع از ورود سموم در بدن شود که می تواند به DNA و سایر سلول ها آسیب برساند. علاوه بر این، گلپی قادر به مبارزه با التهاب و کاهش سطح کلسترول در بدن است. این بدان معنی است که نه تنها سلامت کلیه، بلکه سلامت کلی بدن را نیز به دنبال دارد.

  • پیاز

برای جلوگیری از اختلال عملکرد و بیماری های کلیه، سم زدایی برای حذف مواد زائد و سموم از ارگان ضروری است. این یک فرایند ساده است که با استفاده از مواد ساده ای مانند پیاز انجام می شود. با مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها، پیاز قادر به پاک کردن کلیه و جلوگیری از بیماری های مرتبط است. به علاوه، کروم موجود در پیاز می تواند به سرعت بخشیدن فرآیند جذب چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها کمک کند.

  • انگور سرخ

انگور سرخ نه تنها خوشمزه است، بلکه ارزش غذایی زیادی را نیز عرضه می کند. انگور سرخ میزان ویتامین C بالایی دارد و حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که کاهش التهاب را به دنبال دارد. علاوه بر این، انگور سرخ دارای رزوراترول، نوعی فلاونوئید است که برای سلامت قلب و محافظت در برابر دیابت و کاهش عملکرد شناختی اثبات شده است. این میوه شیرین رابطه دوستانه ای با کلیه دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟