بهای یک دالر امریکایی در کابل به ۹۸ افغانی رسید

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 124843

مسئولان سرای شهزاده‌ی شهر کابل، بزرگترین مرکز تبادله ارز در افغانستان می‌گویند که بهای هر دالر امریکایی در مقابل پول افغانی به ۹۸ افغانی رسیده است.

حاجی دادگل، معاون سرای شهزاده گفت که یک دالر امریکایی در این سرای امروز (دوشنبه، ۱۵ قوس) به ۹۸ افغانی تبادله شده است.

او افزود که هم‌اکنون (۲:۵۰ پس از چاشت) یک دالر امریکایی در این سرای به ۹۷.۸۵ افغانی خریداری و به ۹۸ افغانی فروخته می‌شود.

حاجی دادگل اما گفت که ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی در نوسان است و ممکن قمیت افغانی در برابر دالر تغییر کند. او عمده‌ترین دلیل افزایش نرخ دالر در مقابل پول افغانی را نبود دالر در بازار تبادله ارز و تقاضای زیاد برای آن خواند.

این (تبادله‌ی هر دالر امریکایی به ۹۸ افغانی) پایین‌ترین قیمت پول افغانی در برابر دالر امریکایی در دو دهه‌ی گذشته است.

با بلندرفتن بهای دالر در برابر پول افغانی نرخ مواد اولیه در بازارها نیز به‌دلیل اینکه مواد وارداتی در بیرون از کشور با دالر خریداری می‌شود، افزایش می‌یابد.

با تسلط طالبان بر افغانستان بهای دالر در مقابل پول افغانی به‌گونه بی‌پیشینه ای افزایش یافت. عمده‌ترین دلیل آن مسدودشدن حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی سرمایه‌ی بانک مرکزی توسط دولت امریکا، قطع کمک‌های خارجی به افغانستان و عرضه پول افغانی توسط بانک‌ها به مشتریانش خوانده می‌شود.

 بانک مرکزی حکومت سرپرست طالبان (د افغانستان بانک) اما در تاریخ ۲۵ عقرب ۱۰ میلیون دالر امریکایی را برای ثابت‌نگهداشتن قیمت افغانی در مقابل ارزهای خارجی به‌طور لیلام به فروش رساند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟