بن سلمان شاهزادگان سعودی را زیر ذره بین گرفت

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 127569

منابع دیپلماتیک سعودی فاش کردند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از ترس اقدامات احتمالی شاهزادگان سعودی علیه خود بیشتر تحرکات شاهزادگان خاندان حاکم را محدود کرده است.

این منابع به «سعودی لیکس» اعلام کردند که اکثر شاهزادگان سعودی به دستور دربار سلطنتی از سفر به خارج از عربستان منع شده‌اند. هر گونه سفر شاهزاده‌ها با تایید شخصی محمد بن سلمان صورت می‌گیرد و اکثر درخواست های ارائه شده برای سفر تجاری، گردشگری یا حتی درمان رد می‌شود.

به گفته این منابع، بن سلمان به شاهزادگان سعودی توهین می‌کند؛ چراکه حضور آن‌ها را در مجالس مهمانی و مراسم های مختلف در داخل عربستان محدود می‌کند.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک اعلام کردند که عربستان سعودی شاهد ائتلاف شاهزادگان سعودی با کسانی است که از محمد بن سلمان و سیاست او ناراضی هستند و می‌خواهند از رسیدن او به تاج و تخت جلوگیری کنند. ارتباطات و تماس‌های محرمانه میان شاهزادگان با علمای دینی برای اقدام علیه محمد بن سلمان آغاز شده است.

ناظران به اتفاق آرا معتقدند که اگر شاهزادگان سعودی در اسرع وقت برای برکناری این شاهزاده جوان و مستبد اقداماتی انجام ندهند، پس از مرگ «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان با چالش‌های جدی‌تری رو به رو خواهند شد و باید منتظر اقدامات شدیدتری از سوی محمد بن سلمان علیه خودشان باشند.

ماه گذشته « مضاوی الرشید» نویسنده معارض سعودی در گزارشی در وب سایت انگلیسی «میدل ایست آی» اعلام کرد که اختلاف در خانواده سلطنتی در عربستان ممکن است مانع رسیدن ولیعهد سعودی به تاج و تخت پادشاهی شود.

بزرگترین کابوس ولیعهد سعودی مخالفت داخلی در خاندان آل سعود است. مشخص نیست که او توافقی از طرف خانواده سلطنتی برای تایید وی به عنوان پادشاه آینده داشته باشد؛ چراکه این شاهزاده جوان در حذف رقبای خاندان سلطنتی خود بی رحمانه عمل کرد.

ولیعهد جوان سعودی در ماهیت حکومت عربستان سعودی تغییرات زیادی را با وجود مخالفان و منتقدان اعمال کرد و این امر موجب نارضایتی بسیاری از مبلغان و روحانیون شد. شاهزادگان سعودی احساس می‌کنند برای کنار زدن بن سلمان می‌توانند روی آن دسته از مبلغان معارض که اقدامات ولیعهد سعودی موجب کمرنگ شدن نقش آنها در جامعه شده حساب کنند.

همچنین این شاهزادگان سعودی، تعداد زیاد جوانان بیکار، تورم بالا، مالیات‌های گزاف و مشکلات معیشتی در عربستان را مقدمه‌ای برای شورش مدنی علیه ولیعهد سعودی می‌دانند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟