بن سلمان به زودی به پادشاهی عربستان معرفی خواهد شد

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 33378

پادشاه عربستان قصد دارد هفته آینده از قدرت کناره‌گیری کرده و پسرش محمدبن‌سلمان را به‌عنوان جانشین خود معرفی کند. این را یک منبع نزدیک به خانواده سلطنتی به «دیلی میلی» گفته است.

محمدبن‌سلمان خیلی زود در عربستان چهره شد، تا حدی که از او به‌عنوان پدیده سعودی یاد می‌شود، اما از همان زمانی که در سال ٢٠١٥ میلادی اداره وزارت دفاع را بر عهده گرفت، قطعات پازلِ به‌پادشاهی‌رسیدنش را آرام کنار هم قرار می‌داد و اکنون فقط منتظر برداشتن گام نهایی است.

بن‌سلمان مدتی پیش در یکی از گام‌های بلندش به‌سوی تاج و تخت پادشاهی، اقدام به دستگیری ٤٠ شاهزاده و وزیر سعودی کرد، هرچند این دستگیری‌های گسترده به نام طرح مبارزه با فساد انجام شده است، اما بسیاری از تحلیلگران، آن را اقدام پیش‌دستانه بن‌سلمان برای از سر راه برداشتن مخالفان احتمالی و بالقوه به‌قدرت‌رسیدن خود می‌دانند.

البته مسیر بن‌سلمان برای به‌قدرت‌رسیدن از حدود چند ماه پیش و با عزل محمدبن‌نایف، وزیر داخله و ولیعهد وقت سعودی، بیش‌از‌پیش هموار شد. در ادامه نیز اجرای اصلاحات اجتماعی در عربستان از جمله حق رانندگی زنان که همه آن را از چشم ولیعهد جوان می‌دیدند، با وجود مخالفت‌ها در بخش سنتی جامعه عربستان، با اقبال درخور ‌توجهی از سوی جوانان عربستانی و افزایش محبویت چشمگیر بن‌سلمان همراه شد.

از این گذشته، بن‌سلمان در سطح بین‌المللی نیز زمینه‌های حضور خود در رأس قدرت را با حرکت به‌سوی تقابل جدی‌تر با ایران، آغاز یک جنگ تمام‌عیار در یمن، ارتباط‌های پنهانی با اسرائیل و تلاش برای نزدیک‌شدن به روسیه پیش برده است.

به‌واسطه سیر پرشتاب تحولات اخیر داخلی در عربستان، بارها درباره به‌پادشاهی‌رسیدن بن‌سلمان گمانه‌زنی‌هایی شده است. پیش‌تر نیز شبکه خبری «رأی‌الیوم» از قریب‌الوقوع‌بودن انتقال قدرت از ملک سلمان به بن‌سلمان خبر داده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟