بمب هیدروژنی چیست و چقدر قدرت دارد؟

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 81033

بمب هیدروژنی چیست قبل از اینکه توضیح داده شود تن و بدن هر انسان ساکن این کره خاکی را می لرزاند، هنگامی که ایالات متحده امریکا در جنگ جهانی دوم با بمب های اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را با خاک یکسان نمود، هزاران نفر را قتل عام کرد و نسل ژاپنی ها را برای چندین دوره معیوب و ناقص ساخت کمتر کسی فکر می کرد که بمب های اتمی آن روز قرار است جای خود را به بمب های هیدروژنی که قدرت تخریبی به مراتب بالاتری دارد، بدهد.

دنیای امروز با وجود حدود ۱۵ هزار کلاهک هسته ای که در اختیار  کشورهایی چون «امریکا با ۶۸۰۰، روسیه با ۷۰۰۰، انگلیس با ۱۲۰، فرانسه با ۳۰۰، چین با ۲۷۰، پاکستان و هند با ۱۲۰ و رژیم صهیونیستی با ۸۰ کلاهک هسته ای» می باشد، هر روز آبستن حوادث تازه ای ست. به احتمال کمتر از یک هزارم در صورتیکه جنگ جهانی سوم به هر بهانه ای و از سوی هر کشوری آغاز شود، بمب های نسل تازه هسته ای که به بمب های هیدروژنی معروف  است بدون شک نسل بشر را نابود خواهد کرد.

با ما همراه باشید تا مطالب خوبی در مورد بمب هیدروژنی چیست به دست آورید.

بمب هیدروژنی چیست

بمب هیدروژنی چیست در نفس خود یک سوال دلهره آور است چراکه جز نابودی و اقدام بشر علیه خود پیام دیگری در خود ندارد. انسانی که برای آبادانی دنیا خلق شده چنان در میدان رقابت و دشمنی علیه یکدیگر سرگرم می شود که اصلا فکرش را هم نمی کند ساخت بمب هیدروژنی یعنی نابودی نسل بشر با تمام جنبدنگان روی این کره خاکی.

بمب هایی که امریکا  در جنگ جهانی دوم بر سر ژاپنی ها ریخت اتمی بودند اما امروزه کشورهایی مثل کره شمالی صاحب بمب هیدروژنی شده اند که در عرض چند دقیقه می تواند هر مکانی را به خاکستر تبدیل نماید. در بمب هسته ای تنها یک انفجار صورت می گیرد که طی آن هسته اتم تجزیه شده و پولوتونیوم یا اورانیوم در واکنش های پیوسته به اتم های کوچکتر تقسیم می شود و حجم بالایی از انرژی آزاد می گردد. انرژی آزاد شده از شکاف هسته ای چنان قدرت بالایی دارد که می تواند محل هدف و ساکنان آن را به دود و خاکستر تبدیل کند.

بمب هیدروژنی چیست؛ سلاح مرگبار هسته ای دو مرحله ای  

نکته دیگر در مورد بمب هیدروژنی چیست، نحوه عملکرد آن می باشد: بمب های هیدروژنی را در اصطلاح بمب های دو مرحله ای ترمو هسته ای می گویند. این بمب ها به درجه حرارت هسته وابسته اند و به همین دلیل ترمو هسته ای خوانده می شوند.

بمب هیدروژنی چیست

در بمب های هیدروژنی ابتدا یک انفجار اولیه صورت می گیرد تا درجه حرارت هسته اتم به اندازه کافی افزایش یابد و سپس انفجار دوم که انفجار اصلی است با قدرت تخریب بسیار بالا رخ می دهد. در انفجار مرحله اول که از هم جوشی هسته ای ناشی می شود اتم ها شکافته می شوند. انفجار مرحله دوم بر سوخت هسته ای متکی ست و چنان انفجاری تولید می شود که با هیچ یک از بمب های رایج هسته ای قابل مقایسه نیست. به دنبال آغاز هم جوشی هسته ای، نوترون هایی تولید می شود که سرعت بسیار بالایی دارند و می توانند بار دیگر هسته اورانیوم داخل بمب را تجزیه کنند و قدرت انفجار را تا سه برابر افزایش دهند. براساس تصاویر گرفته شده از آزمایشات هسته ای کره شمالی، بمب های هیدروژنی این کشور شکلی شبیه به توپ می باشد از طریق موشک های بالستیک قابل پرتاب هستند. به عبارت ساده تر باید گفت بمب های هیدروژنی تازه سلاح مرگبار هسته ای دو مرحله ای می باشد.

بزرگترین بمب هیدروژنی دنیا

نکته بعدی در مورد بمب هیدروژنی چیست، بزرگترین بمب هیدروژنی آزمایش شده در دنیا می باشد. بزرگ بمب هیدروژنی دنیا که «تزار» نام داشت توسط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۶۱ میلادی آزمایش شد. این بمت ۵۰ مگاتن وزن داشت و قدرت انفجارش ۲۵۰۰ برابر قوی تر از بمب هسته ای استفاده شده در هیروشیما بود.

نخستین بمب هیدروژنی دنیا

مطلب بعدی در مورد بمب هیدروژنی چیست،  اولین بمب هیدروژنی استفاده شده در دنیا می باشد. این بمب هیدروژنی که Ivy Mike نام داشت در سال ۱۹۵۲ توسط  آمریکا ساخته و در اقیانوسیه تست شد. در ادامه اتحاد جماهیر شوروی آزمایش مشابهی را در سیبری انجام داد. بریتانیا نیز در  سال ۱۹۵۷ یکی از بمب های هیدروژنی خود را در جزیره ماندن در اقیانوسیه امتحان کرد. چین هم در سال ۱۹۶۷ اولین بمب هیدروژنی خود را منفجر ساخت و فرانسه نیز در اواخر همین سال آزمایش مشابهی را در جنوب اقیانوسیه انجام داد.

اعضای دائمی شورای امنیت، صاحبان بمب های هیدروژنی

در ادامه مطلب بمب هیدروژنی چیست، جالب خواهد بود که بدانیم پنچ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل دارندگان اصلی بمبه های هیدروژنی در دنیا می باشند. ایالات متحده آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلیس و چین به عنوان کشورهای صاحب حق وتو در سازمان ملل که قرار است صلح و امنیت را در دنیا حاکم سازد خود به مرگبارترین سلاح در دنیا مجهز هستند و هر روز برای همدیگر شاخ و شانه می کشند. گفته می شود هند نیز در سال ۱۹۹۸ طی انجام یک سری از آزمایشات هسته ای اولین بمب هیدروژنی خود را تست کرده است.

به هرصورت اینک که بمب هیدروژنی چیست را شناختید بدون شک از هر مناقشه ابرقدرت ها نسبت به یکدیگر می هراسید چراکه اگر و تنها اگر یکی از این کشورها دست از پا خطا کند و برای روکم کنی حریف خود دکمه انفجار یک بمب هسته ای را فشار دهد، آنگاه کنترل این جنگ هسته ای دیگر محال است و باید دنیا با همه داروندارش و با تمام زیبایی هایش را به پایان برد. کاری که آمریکایی ها در هیروشیما و ناکازاکی کردند اگر تکرار شود دیگر کسی باقی نمی ماند تا دراین کره خاکی زندگی کند چراکه آن بمب ها از نوع هسته ای ساده بودند که وزن چندانی نداشتند اما بمب های امروزی از نوع هیدروژنی با وزن بسیار بالا هستند که یکی از آنها برای تخریب یک کشور کافی ست.