بلینکن: ورود حتی یک نیروی روس به خاک اوکراین واکنش شدید در پی دارد

  • انتشار: ۴ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 126732

وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به واکنش متحد “سریع و شدید” ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش در صورتی که “تنها یک نظامی دیگر روس” وارد اوکراین شود، هشدار داد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا یکشنبه در واکنش به این پرسش شبکه خبری سی.ان.ان درباره “خصومت‌ورزی بالقوه” از سوی روسیه و اینکه آیا آنها منجر به اعمال تحریم‌هایی می‌شوند، تاکید کرد که هرگونه حمله مسکو، بدون در نظر گرفتن بزرگی و مقیاس آن، با واکنشی “بسیار قدرتمند” مواجه خواهد شد.  

بلینکن در این مصاحبه گفت: حتی اگر تنها یک نیروی نظامی دیگر روس هم به شکلی تهاجمی وارد اوکراین شود، همانطور که قبلا گفته‌ام، این موجب واکنش سریع و شدید و متحد از جانب ما و اروپا می‌شود.  

این مقام دولت جو بایدن چهارشنبه گذشته هم هشدار داده بود که چنانچه روسیه حمله‌ای را علیه اوکراین ترتیب دهد با “فاجعه” روبرو خواهد شد. آمریکا و روسیه نشست‌هایی را در ژنو به منظور حل و فصل مشکلات برگزار کردند، اما فعلا راه به جایی نبرده‌اند.

آنتونی بلینکن روز یکشنبه همچنین با بیان اینکه “انتخاب” گام‌های بعدی در این بن‌بست بر دوش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است، تاکید کرد که یک مسیر دیپلماتیک اولویت دارد و “ترجیح” داده می‌شود.

او به سی.ان.ان گفت: در این مرحله، انتخاب بر عهده ولادیمیر پوتین است و در این مورد هم مسیرها روشن هستند. دیپلماسی و گفت‌وگو و بررسی اینکه آیا می‌توانیم امنیت جمعی را به نحوی ایجاد کنیم که برای همگان خوب باشد، آشکارا اولویت‌دارترین مسیر است، اما ما برای همه چیز آماده شده‌ایم.

تنش‌ها در ارتباط با اوکراین طی چند ماه گذشته و بعد از اتهام‌زنی به روسیه درباره صف‌آرایی نظامی در نزدیکی مرز اوکراین و این ادعا که روسیه در تدارک حمله است، شدت گرفته است. روسیه بارها این اتهامات را رد کرده و به تحرکات نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه اشاره داد و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کند. روسیه همچنین گفته است که حق دارد نیروهایش را در داخل خاک خودش جابجا کند. روسیه همچنین به تصرف “غیرقانونی” شبه جزیره کریمه و الحاق آن از اوکراین به خاک خودش متهم است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟