بعد از پرتاب بمب مادر؛ کرزی: حکومت وحدت ملی نمی تواند از من نمایندگی کند

  • انتشار: ۲۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20949

حامد کرزی رئیس جمهور سابق ضمن انتقاد شدید از حکومت وحدت ملی نسبت به حمایت از استعمال بزرگترین بمب غیر هسته ای آمریکا موسوم به مادر بمب ها گفت که بعد از این حکومت وحدت ملی نمی تواند از وی نمایندگی کند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، می‌گوید ایالات متحده امریکا با پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته‌ای، در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرده و مهلک ترین بمب را در این کشوربه آزمایش گرفته است .

آقای کرزی که در نشست تحلیلی معضل خط دیورند در میزان منافع و ارزش‌های ملی، در کابل امروز (شنبه) صحبت می‌کرد، گفت پس آزمایش مهلک ترین بمب از سوی امریکا در افغانستان، تصمیم گرفته است تا امریکایی‌ها را از این کشور، بیرون ‌کند.

آقای کرزی گفت “من اینجا به عنوان یک فرد این ملت گپ می‌زنم، من دیروز تصمیم گرفتم که مانع امریکا شوم. خدا کند فرد دوم با من ایستاد شود یا نه؟ من تصمیم گرفته ام که مانع ظلم امریکا در افغانستان شوم. این نه تنها کشتن ما، خراب کردن محیط زیست ما بود، بلکه توهین به عزت ما بود.”

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت که پرتاب مادر بمب‌ها در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، برای چندین دهه پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

آقای کرزی حکومت وحدت ملی را نیز در مورد توافق روی پرتاب بمب مادر در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، مورد انتقاد قرار داد.

او گفت پس از این، حکومت وحدت ملی از وی نمایندگی کرده نمی‌تواند.

هرچند تا اکنون حکومت افغانستان مشخصأ در مورد اظهارات آقای کرزی، واکنش نشان نداده است؛ اما روز گذشته شاه حسین مرتضوی، سرپرست سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان، گفت کسانی که از استعمال این بمب، علیه گروه داعش، انتقاد می‌کنند باید به خواست خانواده‌های شهدا و مردم افغانستان، که مبارزه با تروریزم و نابودی تروریزم است، احترام بگذارند.

حوالی ساعت ۷ شام روز پنجشنبه، نیروهای ایالات متحدۀ امریکا در قریه دره مامند، منطقه اسدخیل ولسوالی اچین، ولایت ننگرهار، مواضع گروه موسوم به داعش یا دولت اسلامی را مورد هدف بزرگترین بمب غیرهسته‌ای که معروف به بمب مادر است، قرار دادند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟