بعد از سال ها، کرزی طالبان را برادر نخواند

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21193

حامد کرزی، رییس‎جمهور پیشین در واکنش به حمله‌ی طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین برای نخستین بار گروه طالبان را یک گروه «تروریستی» خواند و گفت پس از این حمله‌ی «هراس‌افگنانه» دیگر طالبان را برادر خطاب نمی‌کند.

آقای کرزی که روز گذشته (یک‌شنبه، سوم ثور) در نشستی خبری در کابل صحبت می‌کرد گفت هرکسی که برای رسیدن به مقاصد سیاسی مردم افغانستان را می‌کشند تروریست است، فرق نمی‌کند طالب باشد، داعش باشد یا گروهی دیگر.

کرزی همچنان گفت که تحرکات طالبان زمینه‎ساز استفاده‌ی امریکا از بمب نیرومند در افغانستان شده‌است. او افزود اگر طالبان مسلمان هستند جنگ را بس و مذاکره کنند.

به باور آقای کرزی، حمله بر قول اردوی شاهین به‌وضوح یک حمله‌ی تروریستی است، چون در آن شماری از جوانان بی‌گناه کشته شده‌اند.

از سوی دیگر آقای کرزی گفت: «این‌که ما گروه طالبان را برادر خطاب نکنیم یک مسأله است، اما این‌که با آنان صلح کنیم، مسأله‌ی دیگری است.» او تأکید کرد که راهی جز صلح نداریم.

حامد کرزی پیش از این طالبان را «برادران نارضی» می‌خواند. در روزهای اخیر پس از پرتاب «بمب‌ مادر» توسط ارتش امریکا، کرزی اظهارات تندی در انتقاد از امریکا و حکومت افغانستان کرد و همچنان طالبان را یک «جریان سیاسی» خواند.

همچنان روز شنبه در واکنش به رویداد قول اردوی شاهین، وقوع این‌گونه حوادث را «نتیجه‌ی دست‌به‌دست هم دادن دسیسه‌ها» دانست که «از یک‌طرف به نام تروریسم و از جانب دیگر به نام مبارزه علیه تروریسم از افغان‌ها قربانى می‌گیرد.» این اظهارت او واکنش‌های تندی در پی داشت و شماری گفتند که کرزی طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان و بین‌المللی را که علیه تروریسم می‌جنگند در یک صف قرار داده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟