بعد از درگیری بین مرزبانان افغانستان و پاکستان، گذرگاه مرزی چمن برای دومین روز مسدود شد

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 21844

نیروهای مرزی افغانستان و پاکستانی در امتداد خط دیورند در نزدیکی گذرگاه مرزی چمن – سپین‌بولدک میان دو کشور، دیروز برای یازده ساعت درگیر شدند؛ اما پس از آن درگیری، امروز (شنبه) این گذرگاه مرزی برای دومین روز به روی هرگونه رفت‌وآمد مسدود است.

مسیر چمن – سپین‌بولدک، پس از درگیری روز گذشته مرزبانان افغان و پاکستانی به روی هرگونه تردد، مسدود شده است.

از این مسیر، روزانه بیش از ۲۵ هزار تن از باشند‌گان شهرک چمن به بازار تجارتی ویشِ سپین‌بولدک و از جانب افغانستان نیز، به همین شمار افغان‌ها در شهرهای مختلف پاکستان، برای درمان بیماران و دیدار خویش و اقوام، رفت و آمد می‌کنند.

جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس امنیه ولایت قندهار گفته است، مقام‌ها در‌ کابل و اسلام‌آباد در سطح بلند، برای حل مشکلات مرزی تلاش می‌کنند.

اما او گفت که نیروهای افغان در امتداد خط دیورند، در حالت آماده‌باش و احضارات درجه یک قرار دارند.

پس از درگیری یازده ساعته به روز جمعه، حوالی ساعت سه عصر میان نظامیان افغان و پاکستانی، آتش‌بس اعلان شد و هنوز هم این آتش‌بس پابرجاست.

روز جمعه در نتیجۀ درگیری‌ها در روستاهای لقمان و جهان‌گیر ولسوالی سپین‌بولدک، از دو جانب ۱۵ تن کشته و بیش از ۶۰ تن دیگر زخمی شدند که در بین کشته‌ها و زخمیان، افراد ملکی نیز هستند.

روستاهای لقمان و جهان‌گیر در امتداد خط دیورند در نقطۀ صفری موقعیت دارند.

در پی درگیری‌های روز جمعه، شماری از باشندگان این روستاها به چمن و برخی نیز به سپین‌بولدک بیجا شدند.

نظامیان افغان گفته اند که ممکن تا دو روز آینده، یک هیأت مشترک افغانستان و پاکستان به آن ساحه بروند. یک مقام کمیساری مرزی سپین‌بولدک گفت، تا زمان حل مشکل، این گذرگاه مسدود باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، مقام‌ها در ولایت شرقی ننگرهار می‌گویند که روز گذشته در نزدیکی تورخم، در نتیجۀ شلیک توپخانه‌یی نیروهای سرحدی پاکستان، یک راننده موتر باربری کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟