بعد از حملات موشکی آمریکا به سوریه، روسیه توافق نظامی با آمریکا در سوریه را معلق کرد

  • انتشار: ۱۹ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 20551

بعد از حملات موشکی آمریکا به سوریه؛ وزارت دفاع روسیه بطور رسمی تعلیق توافق نظامی با آمریکا در باره سوریه را به پنتاگون اعلام کرد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه به خبرنگاران گفت: مسکو از طریق کانال نظامی دیپلوماتیک یادداشتی را مبنی بر قطع رابطه با واشنگتن در باره امنیت پروازها در سوریه که در چارچوب تفاهم نامه ای بین دو کشور برقرار شده بود، به پنتاگون ارسال کرد.

خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از جنرال ایگور کوناشنکوف نوشت: یادداشت تعلیق تفاهم نامه امنیت پروازها در سوریه از ساعت صفر شنبه (امروز) به وابسته نظامی سفارت آمریکا در مسکو تسلیم شد.

رسانه روسی نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیر دریافت یادداشت تعلیق تفاهم نامه امنیت پروازها در سوریه را تایید کرد.

در همین حال سخنگوی پنتاگون به ایتارتاس گفت که واشنگتن علاقه مند به حفظ روابط با مسکو برای تامین امنیت پروازها در سوریه است.

میشل بالدانزا خاطرنشان کرد که آمریکا می خواهد کانال ارتباطی با روسیه در باره امنیت پروازها حفظ شود، زیرا چنین ارتباطی برای تمام طرف هایی که در سوریه فعالیت می کنند، سودمند است.

تفاهم نامه روسیه و آمریکا در باره تامین امنیت پروازها در سوریه ماه اکتوبر سال 2015 بین دو کشور امضا شده بود.

در راستای اجرای این توافق، نظامیان روسیه و آمریکا منظم کنفرانس ویدئویی برقرار کرده و در باره مسائل مهم و مورد توجه دو طرف گفت وگو می کردند.

آخرین ارتباط ویدئویی بین روسیه و آمریکا ماه مارچ گذشته برگزار شد.

آمریکا اوایل روز جمعه با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را انجام داد، در حالیکه این مقر نظامی یکی از اصلی ترین مراکز فرماندهی عملیات ضدتروریستی در منطقه به ویژه ولایت حمص است.

این اقدام واشنگتن موجب تنش های شدید میان آمریکا و روسیه شده و مقام های روسی آن را محکوم کرده اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه حمله موشکی آمریکا به سوریه خصمانه، تجاوزگرانه و غیرقابل پذیرش است، گفت: انجام چنین اقدام هایی فقط سبب تنش بیشتر اوضاع می شود.

وزارت خارجه روسیه هم با تجاوزگر خواندن آمریکا علیه سوریه، خبر داد که همه توافق های نظامی با واشنگتن در باره جلوگیری از بروز حوادث هوایی در آسمان این کشور را تعلیق کرده است.

حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامیان سوری به بهانه انفجار شیمیایی اخیر در شهرخان شیخون ولایت ادلب سوریه صورت گرفت، در حالیکه کارخانه تولید جنگ افزارهای سمی تروریست ها در حمله هواپیماهای سوری هدف قرار گرفته است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟