بعد از برکناری مسعود/ ته ینج: گزینه های مسلحانه روی میز نیست، اما راهکارهایی پیش رو داریم

  • انتشار: ۳۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 21059

بعد از برکناری احمد ضیا مسعود از مقامش توسط اشرف غنی رئیس جمهور که با واکنش هایی روبرو بوده است، بشیر احمد ته ینج از نزدیکان جنرال دوستم ضمن انتقاد از برکناری آقای مسعود گفته است؛ گزینه مخالفت‌های مسلحانه روی میز ما نیست. برای ما قانون اساسی حق داده و راهکارهایی را نشان داده است.

جنرال عبدالرشید دوستم و احمد ضیأ مسعود از چهره‌های قدرتمند هستند و افراد مسلح کافی  در اختیار دارند. اعضای حزب جنبش ملی از رئیس جمهور غنی ناراض اند و می‌گویند که در نتیجه اقدامات حکومت عرصه‌های فعالیت بر جنرال دوستم «تنگ‌تر» شده است.

احمد ضیا مسعود از قدرت کنار زده شده و جنرال دوستم نیز خانه نشین است و  هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی ندارد.

بشیر احمد تینج یکی از سخنگویان جنبش ملی اسلامی روز چهارشنبه به دویچه وله گفته است: «ما از این برخوردهای رئیس جمهور هم نگران هستیم و هم ناراحت. چون این بار اول نیست.» جنرال دوستم در حال حاضر در خانه‌اش واقع در شیرپور شهر کابل زندگی می‌کند و فعالیت رسمی ندارد.

سخنگویان ریاست جمهوری اما گفته‌اند که جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور است و صلاحیت‌هایش در قانون اساسی تعریف شده است.

حزب جنبش ملی گفته است که رئیس جمهور غنی بیشترین رای را در انتخابات از طرفداران جنرال دوستم به دست آورده و همین رای‌ها دلیل رسیدن او به ریاست جمهوری است در حالی که وعده‌هایی رئیس جمهور غنی برای این حزب هنوز عملی نشده است. آقای تینج افزود: «مطالباتی که مردم ما داشتند، هرگز ما به آن مطالبات نرسیده‌ایم. رئیس جمهور به وعده‌های سپرده شده خود عمل نکرده است.»

به باور حزب جنبش ملی رئیس جمهور غنی شیوه «یکه‌تازی و انحصار» را در پیش گرفته و بسیاری چهره‌های تاثیرگذار را از حکومت رانده است. طرفداران داکتر عبدالله نیز بارها شکایت کرده و گفته‌اند که رئیس اجراییه صلاحیت کافی در حکومت داری ندارد.

احمد ضیا مسعود پس از آن که از سمتش عزل شد، هشدار داد که چنین اقداماتی افغانستان را به سوی بی‌ثباتی سیاسی و جنگ داخلی می‌برد. او گفت که هوادارانش آماده هرگونه اقدامی هستند؛ هنوز به آن‌ها اجازه داده نشده است.

آقای تینج اما گفت که گزینه مخالفت مسلحانه مطرح نیست: «گزینه مخالفت‌های مسلحانه هرگز روی میز کار ما نیست. برای ما قانون اساسی حق داده و راهکارهایی را نشان داده است.»

این در حالیست که احمد ضیأ  مسعود از یک جنگ داخلی هشدار داد: او پس از برکناری اش گفته است: «این اقدام زمینه را برای بی‌ثباتی سیاسی آماده می‌سازد و خدای نخواسته زمینه را برای یک جنگ داخلی آماده می‌سازد. اگر رئیس جمهور این شوق را داشته باشد که در کشور بی‌ثباتی و ناامنی‌باشد، … مربوط به خود شان است.»

اختلاف جدی بین رئیس جمهور غنی و جنرال دوستم پس از اتهام تجاوز به احمد ایشچی آغاز شد. حکومت تلاش کرد تا آن عده از محافظان دوستم را که در این قضیه دست داشتند، بازداشت و محاکمه کند اما به نظر می‌رسد مخالفت جنرال دوستم مانع این اقدام حکومت شد.

جنرال دوستم در حال حاضر در حصر خانگی به سر می‌برد و به دفتر کارش حاضر نمی‌شود.  و احمد ضیا مسعود پس از آن که از سمتش عزل شد، هشدار داد که رئیس جمهور افغانستان این کشور را به سوی بی‌ثباتی سیاسی و جنگ داخلی سوق می‌دهد.

آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند وضعیت در افغانستان طوری است که هیچ یک از جناح‌های شریک در قدرت و یا بیرون از آن، دست به مخالفت مسلحانه بزنند. در حال حاضر هزاران نیروی نظامی ناتو در چوکات ماموریت قاطع در افغانستان حضور دارند.

از سوی دیگر بازی‌گران سیاسی به نحوی در قدرت شریک هستند. چنانکه داکتر عبدالله عبدالله به نمایندگی از جمعیت اسلامی در حکومت حضور دارد و از این جریان سیاسی نمایندگی می‌کند.

از سوی دیگر افغانستان حالا حدود ۳۵۰ هزار نیروی مسلح دارد که در چوکات نظام برای تامین امن و نظم تلاش می‌کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟