بعد از آمدن حکمتیار، صدها تن در کابل دست به تظاهرات اعتراض آمیز زدند

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 21826

روز گذشته (جمعه) ساعاتی بعد از سخنرانی گلبدین حکمتیار در میان هوادارانش در کابل و سخنرانی در استدیوم غازی، صدها معترض در چند قدمی منزل وی دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.

معترضان از حکمتیار به عنوان جنایت کار جنگی و قاتل مردم یاد می کنند و خواستار دادگاهی شدن وی به خاطر عملکرد هایش در جنگ های داخلی و دست کم یک ونیم دهه پسین اند.

معترضان شعار های گوناگوی که بر روی آنها شعارهای چون “حکمتیار، چی میگه وجدان تو”، “هیچ کس حق عفو، حق العبد را ندارد” و یا “گلبدین نفرین به کردار تو” نوشته شده بود، را با خود حمل می کردند.

مظاهره‌کنندگان در نزدیکی اقامتگاه آقای حکمتیار در منطقه دارلامان در غرب شهر تجمع کردند و او را متهم به قتل هزاران نفر در جریان جنگ‌های داخلی کابل کردند.

معترضان تصاویر قربانیانی را که مدعی بودند، از سوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در جریان جنگ‌های داخلی و جنگ‌های ۱۵ سال گذشته این گروه کشته شدند، با خود حمل می‌کردند و از دولت افغانستان می‌خواستند تا آقای حکمتیار را به اتهام جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه کند.

گلبدین حکمتیار پس از حدود ۲۰ سال و در پی امضای توافقنامه صلح با حکومت افغانستان، روز پنجشنبه هفته گذشته وارد کابل شد.

اما حکمتیار به روز پنجشنبه در ارگ ریاست جمهور گفت که دولت مقتدری را نمی بیند که توانایی دادگاهی ساختن جنایتکاران جنگی را داشته باشد.

وی گفته بود “محکمه ای نیست که جنایت کاران جنگی محاکمه شوند و متاسفانه دولت اکنون در موقعیتی قرار ندارد که با آنها حساب های خود را تصفیه کند”.

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار مانند دیگر جناح‌های دخیل در جنگ‌های داخلی افغانستان، از سوی نهادهای حقوق بشری و فعالان مدنی متهم به دست داشتن در کشتار غیرنظامیان در این جنگ‌ها است که آقای حکمتیار مسئولیت برخی از فاحش‌ترین فجایع جنگ از جمله موشک‌پرانی ماه اگست سال ۱۹۹۲را به‌دوش داشته است.

نهاد بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که پس از امضای توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و آقای حکمتیار منتشر کرد، آقای حکمتیار را به نقض حقوق بشر از جمله ناپدید شدن اجباری مخالفان سیاسی، داشتن یک زندان زیرزمینی در پاکستان و شکنجه در آن، و حملات خشونت آمیز به سازمان‌های غیردولتی فعال در زمینه برنامه‌های معارف و صحت برای زنان افغان در اردوگاه‌های پناهندگان در پاکستان، متهم کرد.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟