بسته پیشنهادی کمسیون اصلاح انتخابات ارائه شد

  • انتشار: ۹ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 8893

خبرگزاری اطلس ـ کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی طرح کوتاه مدت اصلاح نظام انتخابات کشور را به «عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی در کاخ سپیدار کابل ارائه کرد.

عبدالله در این باره گفت: کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان کار همه جانبه‌ای را پیرامون انتخابات انجام داده و مردم این کشور ارزش و تأثیر آن را درک می‌کنند.

وی افزود: این کمیسیون برای ارائه طرح‌های خود مشورت‌های وسیعی را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی با اقشار مختلف داشته و به همین منظور تمامی پیشنهادات ۱۱ گانه آن از سوی حکومت وحدت ملی مورد توجه و حمایت قرار خواهد گرفت.

عبدالله با اشاره به شرایط فعلی که در بخش شناسنامه‌های الکترونیکی مردم افغانستان وجود دارد اظهار داشت: تصمیم شورای وزیران پیرامون توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی تغییر نمی‌کند و براساس پیشنهادات قدم‌های اساسی پیرامون انتخابات برداشته خواهد شد.

رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی تأکید کرد: انتخابات افغانستان در هر سطحی باید با حمایت جامعه بین‌الملل توسط افغان‌ها برگزار و توسط آن‌ها رهبری شود.

در نشست کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی با رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، «شاه سلطان عاکفی» رئیس این کمیسیون گفت: با ارائه بسته پیشنهادی کوتاه مدت انتخابات، کمیسیون اصلاحات مرحله اول کاری خود را به پایان رسانده است.

وی افزود: حوزه‌های انتخاباتی یکی از بحث‌های کمیسیون اصلاحات بود که براساس طرح پیشنهادی برای آینده حوزه‌های انتخاباتی در سطح جمعیتی ایجاد خواهد شد.

عاکفی اذعان داشت: برخلاف قانون اساسی افغانستان فهرست رأی دهندگان در گذشته تهیه نمی‌شد و بسیاری از شهروندان این کشور به دلایل مختلف شناسنامه نداشته‌اند و توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی یک امر مهم برای انتخابات شفاف است.

وی تصریح کرد: بیش از ۲۴ میلیون کارت رأی دهی وجود دارد که قریب به ۸ میلیون آن اضافی است و باید کارت‌های رأی دهی بصورت اصولی و قانونی نابود شود.

رئیس کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان اظهار داشت: چگونگی انتخاب و تعیین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی نیز مسئله مهمی است که نارضایتی‌هایی در مورد رسیدگی به شکایات این امر نیز وجود دارد و بر همین اساس باید در کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی توازن رعایت شود و در هر ولایت کمیته‌های رسیدگی به شکایات وجود داشته باشد.

در ادامه عاکفی گفت: باید برای ایجاد شفافیت بیشتر و رسیدگی دقیق به شکایت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی کمیته «شفافیت انتخابات» ایجاد شود.

شاه سلطان عاکفی افزود: در فرمانی که «محمد اشرف‌غنی» رئیس‎جمهور افغانستان پیرامون انتخابات این کشور صادر کرد، اصلاح نظام انتخاباتی به صراحت بیان شده و بر همین اساس بدون حضور احزاب سیاسی، کار قوه مقننه به خوبی پیش نخواهد رفت.

«تداماچی یاماموتو» معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در این نشست خاطرنشان کرد: بسته پیشنهادی ارائه شده توسط کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان گام اساسی برای اصلاحات انتخابات کشور است.

وی افزود: اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان باعث تقویت اعتماد مردم به حکومت وحدت ملی می‌شود و سازمان ملل نیز انتظار دارد روند اصلاحات توسط حکومت کشور هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

یاماموتو تأکید کرد: سازمان ملل متعهد به همکاری با کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افغانستان است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟