بزرگترین چاه نفت جهان کدام است؟ ۱۰ چاه نفت بزرگ دنیا را بشناسید

  • انتشار: ۳۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 78705

اگر به مسائل حوزه نفت و انرژی علاقه مند هستید پس این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله می خواهیم درباره بزرگترین چاه های نفت جهان و یا به عبارتی بزرگترین میدان های نفتی جهان سخن بگوییم.

نفت یک کالای استرتژیک است که شماری از کشورها از آن برخوردار هستند. کشورهای دارای این ماده با ارزش با استخراج آن از چاه های نفت هم نیاز خود به انرژی را برطرف می کنند و هم با فروش آن به کشورهای دیگر دست به کسب درآمد می زنند. در این گزارش ۱۰ میدان نفتی بزرگ جهان معرفی می شود که نگاهی به ان نشان می دهد در بیشتر کشورهای نفتی جهان، یک میدان نقش اساسی ایفا می کند.

بزرگترین چاه نفت جهان

غوار؛ بزرگترین چاه نفت جهان

بزرگترین چاه نفت جهان غوار نام دارد. چاه یا میدان نفتی غوار در یکصد کیلومتری غرب و جنوبی غربی شهر ظهران و غرب شهرهای احسا و هفوف کشور عربستان سعودی قرار گرفته است. براساس آمارها نصف درآمدهای نفتی عربستان سعودی حاصل فروش نفت استخراج شده از این چاه عظیم می باشد.

این چاه در سال ۱۹۴۸ مسلادی توسط شرکت آمریکایی اکسون که یک سال پیش از آن قرارداد شراکت با شرکت آرامکو را امضا کرده بود، کشف گردید و از سال ۱۹۵۱ میلادی استخراج نفت خود را شروع کرد. این چاه بزرگترین حوزه تامین کننده نیاز نفتی عربستان سعودی برای صادرات محسوب می شود. بیشترین حجم استخراج از این چاه در سال ۱۹۸۱ میلادی انجام شد که روزانه ۵٫۷ میلیون بشکه از این چاه استخراج می‌ گردید. این خحم برداشت در یک سال، در تاریخ صنعت انرژی در دنیا بی‌نظیر می باشد. این چاه همچنین روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز تولید می نماید. 

عربستان سعودی تا به اکنون بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار در این چاه نفتی عظیم سرمایه گذاری کرده است و روزی ۲ میلیون بشکه آب به آن تزریق می نماید. این چاه نفت قدیمی هر سال با دو درصد کاهش ضریب بازیافت رو به رو می شود.

بورقان؛ بزرگترین چاه نفت جهان بعد از غوار

حوزه نفتی مقوا-بورقان در میان بزرگترین چاه های نفت جهان مقام دوم را دارد. بورقان همچنین از راحت ترین مکان های استخراج نفت است و نفت تقریبآ روی زمین است. بیشتر سرمایه و درآمد کشور کویت از همین چاه است. چاه نفتی بورقان یکی از ١٧ چاهی است که کویت، یک عضو سازمان اوپک از آن نفت برداشت می کند، این کشور در حال حاضر ١١٠ چاه نفتی در اختیار دارد. 

چاه بورقان ظرفیت تولید روزانه یک میلیون و ششصد هزار بشکه نفت خام را دارد. حجم ذخایر چاه نفتی بورقان یا همان بورقان گریتر حدود هفتاد میلیارد بشکه یا هفتاد درصد از مجموع ذخایر نفت خام کویت (١٠١ میلیارد و ۵٠٠ میلیون بشکه) تخمین زده شده است.

آذری- شیراگ گانشلی؛ بزرگترین چاه نفت غیرعربی جهان

این چاه نفتی با انتقال ٨۵٠ هزار بشکه نفت خام در روز از مسیر دریای خزر به دریای مدیترانه به وسیله خط لوله انتقال نفت باکو – تفلیس – جیحان (بی. تی. سی) از منابع اصلی تامین کننده نفت این خط لوله محسوب می شود. 

کو مالوب زاپ

این چاه در کشور مکزیک قرار دارد و شرکت پیمگس مسئولیت تولید از این چاه را بر عهده دارد. این چاه به طور متوسط روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید می نماید. چاه دریایی کو مالوب زاپ در جنوب شرقی مکزیک قرار دارد و رده چهارم را در میان بزرگترین چاه های نفت جهان دارد.

زاکوم

چاه نفت زاکوم از مهم ترین چاه های نفتی امارات متحده عربی می باشد، که در ۸۴ کیلومتری شمال غربی شهر ابوظبی قرار گرفته است. این چاه نفتی در سال ۱۹۶۳ میلادی کشف گردید و کار توسعه آن به وسیله شرکت های بی‌پی و توتال انجام شد. در حال حاضر حجم تولید نفت خام این چاه به شکل متوسط چیزی در حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز می باشد. چاه نفت زاکوم با ذخیره ۵۰ میلیارد بشکه نفت خام، از چاه های متعلق به شرکت ادنوک محسوب می شود.

ساموتلور 

ساموتلور در دوره ای از جمله افتخارات صنایع انرژی شوروی سابق بود و در دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی یکی از شش چاه بزرگ نفتی دنیا با حداکثر ظرفیت تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز محسوب می شد. این چاه که در سال ۱۹۶۵ کشف شد  به طور میانگین در روز ۷۵۰ هزار بشکه نفت تولید می کرده است و اکنون به ۳۵۰ هزار بشکه رسیده است. ساموتلور رده ششم را در میان بزرگترین چاه های نفت جهان دارد.

کانتارل 

مکزیک از این چاه روزانه ۷۴۰ هزار بشکه نفت برداشت می کنند. این چاه به دلیل بی توجهی به سرمایه گذاری روندی نزولی به خود گرفته است . اکنون کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه تولید می کند در حالی که ظرفیت آن ۶۶۰ هزار بشکه است. این چاه ، در سال ۱۹۷۷ توسط یک ماهیگیر، بنام رودسیندو کانتارل کشف شد. چاه کانتارل در سال ۲۰۰۳ با تولیدی معادل ۲٫۱ میلیون بشکه در روز، به اوج خود رسید. این چاه نفتی عظیم، در خلیج مکزیک قرار دارد.

پریوبسکوی 

روسیه از چاه نفت پریوبسکوی به شکل متوسط روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت برداشت کرده است. هرچند که این حجم در طی سال های اخیر کاهش قابل ملاحضه ای یافته است. چاه نفت پریوبسکوی در سال ۱۹۸۲ کشف گردید.

اهواز بنگستان؛ بزرگترین چاه نفت ایران

این چاه، بزرگترین چاه نفت ایران است که مقام نهم را در میان بزرگترین چاه های نفت جهان دارد. هم اکنون ظرفیت استخراج نفت خام از این چاه روزانه به طور متوسط معادل هشتصد هزار بشکه و حجم تولید گاز آن بیشتر از سیزده میلیون متر مکعب در روز است. میزان ذخیره درجای نفت خام این چاه بیش از ۶۵ میلیارد بشکه تخمین زده می‌ شود، که به طور متوسط چیزی در حدود ۳۷ میلیارد بشکه از آن قابل برداشت است.

شیبه

این چاه نفت در زمانی در روز پانصد هزار بشکه نفت سبک تولید می نمود اما با طولانی شدن عمر آن، تولید نفتش کاهش یافت. اما از نظر عملکرد در رده بزرگترین چاه های نفت جهان در رده دهم قرار گرفته است.