بزرگترین عملیات پهپادی ارتش یمن در عمق خاک عربستان سعودی

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 68414
توان نظامی انصارالله یمن

بزرگترین عملیات پهپادی نیروهای مقاومت یمن علیه مهم ترین تأسیسات نفتی عربستان که به عنوان یکی از اصلی ترین شریان های حیاتی این کشور قلمداد می شود نشان از انتخاب استراژیک آنها برای واداشتن ائتلاف متجاوز سعودی به ترک خاک این کشور دارد.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات بزرگ‌ترین عملیات پهپادی‌ یمن در عمق خاک عربستان را اعلام کرد.

وی اعلام کرد: ارتش یمن با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داد. این عملیات در چارچوب عملیات بازدارنده شماره یک انجام شد. در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه الشیبه از شرکت‌های وابسته به آرامکو هدف قرار گرفته است.

وی همچنین از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند.
یحیی سریع تصریح کرد که چاه و پالایشگاه «الشیبه» بزرگترین ذخایر استراتژیک عربستان سعودی را در خود جای داده است و ظرفیت ذخیره بیش از یک میلیارد بشکه را دارد.

نیروهای یمنی طی ماه رمضان در جریان عملیات پهپادی خود خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی را هدف قرار دادند که این حمله در زمان خود ترس و وحشت گسترده مقامات سعودی را به دنبال داشت.

نیروهای مقاومت یمن بارها در جریان عملیات پهپادی و موشکی خود مناطق مختلف عربستان از جمله فرودگاه های این کشور را هدف قرار داده اند به طوریکه طی ماه گذشته فرودگاه جازان در عربستان دست کم بیش از چهار بار هدف حملات نیروهای یمنی قرار گرفته است.

فرودگاه أبها واقع در منطقه عسیر نیز یکی دیگر از هدفهای مهم نیروهای یمنی است که طی ماه های گذشته بارها هدف این حملات قرار گرفته است. 
نیروهای مقاومت یمن در جریان این حملات از موشک ها و پهپادهای مختلف خود که ساخته دست متخصصان یمنی است پرده برداشته اند.

چندی قبل نیز نیروهای مقاومت یمن شهر الدمام واقع در شرقی ترین نقطه عربستان را با موشک هدف قرار دادند، شهری که به مثابه پایتخت نفتی عربستان به شمار می رود.

موشک برکان 2
موشک برکان 2

یمنی ها با موشک برکان 3 که به تازگی از آن پرده برداری کردند این پایتخت نفتی عربستان را هدف قرار دادند. برکان ۳ ، موشکی بالستیک دوربرد است که یمنی ها ساخته اند و نسل جدید موشک های بالستیک برکان است.

مهمترین شاخصه این موشک این است که برد راهبردی آن به بیش از ۱۴۰۰ کیلومتر می رسد و قدرت مانور تاکتیکی بالایی دارد و از مدرن ترین سامانه ها و ابزار دفاعی دشمن از جمله سامانه پاتریوت و سامانه های دیگر عبور کرد و با دقت به هدفش اصابت کرد. این موشک کلاهک جنگی بزرگی دارد که قادر به حمل صدها کیلوگرم مواد با قدرت انفجاری بالاست و برای انهدام پایگاههای نظامی و تاسیسات حیاتی مانند فرودگاهها و تاسیسات نفتی و نیروگاههای برق و مراکز هسته ای طراحی شده است.
بررسی عملیات گسترده نیروهای یمنی علیه مواضع متجاوزان سعودی نشان می دهد که یمنی ها بیش از همه فرودگاه ها و تأسیسات نفتی عربستان را در تیر رس آماج حملات خود قرار داده اند.

یمنی ها هر چند در زمینه تولید و تجهیز موشک های بالستیک با بردهای متفاوت به دستاوردهای بسیار چشمگیری رسیده اند اما از استفاده از پهپادهای انتحاری و جنگی غافل نمانده و از این پهپادها به عنوان بهترین اهرم برای اجرای عملیات خود به ویژه علیه تأسیسات نفتی عربستان استفاده می کنند.

اما در اینجا این سوال پیش می آید که چرا نیروهای مقاومت یمن غول نفتی عربستان یعنی آرامکو را هدف بزرگترین عملیات پهپادی از زمان آغاز تجاوز به این کشور توسط ائتلاف سعودی انتخاب کرده اند؟

پهپاد قاصف k2
پهپاد قاصف K2

در واقع شرکت نفتی آرامکو که از آن به عنوان غول نفتی عربستان یاد میشود شریان نفتی این کشور به شمار می آید که سرمایه گذاری های عمده ریاض و کشورهای خارجی عمدتا جذب این شرکت می شود و هدف قرار گرفتن آن یعنی هدف قرار گرفتن تمام عربستان.

شهرت و اعتبار شرکت آرامکو به حدی است که شرکت انگلیسی-هلندی شل رقیب اصلی آرامکو به شمار می آید. با وجود آنکه گزارش مالی غول نفتی آرامکو عربستان برای نیمه اول سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد درآمد خالص این شرکت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است اما با این حال، این شرکت همچنان سودآورترین شرکت در جهان است.

بررسی تمام این داده ها نشان می دهد که نیروهای مقاومت یمن به درستی یکی از مهم ترین شریان های حیاتی عربستان را در حوزه نفت هدف قرار داده اند و با این اقدام ائتلاف متجاوز سعودی را بیش از پیش برای خروج از یمن و پایان دادن به تجاوز علیه این کشور تحت فشار قرار می دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟