بزرگ ترین جنگل جهان و رازهای نهفته در آن

  • انتشار: ۲۴ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83230

آیا می دانید بزرگ ترین جنگل جهان کجاست و در چه کشور یا کشورهایی قرار گرفته است. اگر به مسائل محیط زیستی علاقه مند هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با میراث طبیعی جهان آشنا کنیم.

بزرگ ترین جنگل جهان

بدون شک «آمازون» بزرگ ترین جنگل جهان محسوب می شود. این جنگل پهناور در بخش وسیعی از قاره آمریکای جنوبی گسترانده شده است. جنگل آمازون در شرق آمریکای جنوبی، از اقیانوس اطلس جنوبی آغاز می شود و در غرب تا رشته کوه های آند ادامه پیدا خواهد کرد. وسعت آمازون چیزی در حدود ۱٫۷ میلیارد هکتار و یا ۵٫۵ میلیون کیلومتر مربع است. بخش زیادی از مساحت جنگل آمازون در حوضه آبریز رودخانه آمازون و ۱۱۰۰ شاخه آن قرار گرفته است. حوضه آبریز رودخانه آمازون چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته‌ است.

بزرگترین جنگل جهان
بزرگترین جنگل جهان

در حقیقت ۶۰ درصد از وسعت کشور برزیل، ۱۳ درصد از وسعت کشور پرو، ۹ درصد از وسعت کشور کلمبیا، ۵ درصد از وسعت کشور ونزوئلا، ۵ درصد از وسعت کشور بولیوی، ۳ درصد از وسعت کشور گویان، ۲ درصد از وسعت کشور سورینام، ۱٫۵ درصد از وسعت کشور اکوادور و ۱٫۵ درصد از وسعت کشور گویان فرانسه جزو جنگل آمازون محسوب می شود.

بخش وسیعی از جنگل آمازون در حوضه آبریز رودخانه آمازون و حدود ۱۱۰۰ زیرشاخه آن قرار گرفته‌ است. حوضه آبریز رودخانه آمازون دویست تا پانصد میلیون سال قبل تشکیل شده است. وجود انواع مختلفی از جانوران و گیاهان منحصر به فرد ارزش خاصی به جنگل آمازون داده است. همچنین این جنگل از آنجایی که چیزی در حدود نیمی از اکسیژن کره زمین تولید می کند به «شش های زمین» معروف شده است.

جنگل آمازون در تمامی فصل ها هوای گرم و فوق العاده مرطوب دارد. میانگین دمای هوا در مناطق مرکزی جنگل آمازون چیزی در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد است. همچنین در غربی ترین قسمت جنگل آمازون میانگین دما حدود ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. معمولا به طور روزانه بارانی سنگین در سراسر حنکل آمازون می بارد.

تهدیدات آمازون

با وجود جایگاه حیاتی جنگل آمازون به عنوان بزرگ ترین جنگل جهان در ادامه حیات در زمین در ۵۰ سال گذشته چیزی در حدود ۲۰ درصد از این جنگل نابود شده‌ است. به عقیده دانشمندان با نابودی آمازون و در پی آن به هم خوردن ثبات کربن در جو کره زمین وضعیت آب و هوایی تغییر خواهد کرد. بدیهی است که با تغییر در آب و هوای زمین همانند برهم خوردن الگوهای بارش، وضعیت کشاورزی و تولید مواد غذایی نیز در سرتاسر دنیا برهم خواهد خورد.

توسعه شهرها و روستاها و دیگر سکونت گاه های انسانی، توسعه زمین های کشاورزی، قاچاق الوار و جستجو برای طلا از جمله عوامل نابودی جنگل آمازون می شود. روند نابودی این جنگل به اندازه ای است که دانشمندان نسبت به آثار و تبعات کوتاه مدت و بلند مدت آن هشدار داده اند.

همچنین براساس برنامه ریزی های حکومت برزیل قرار است دو پروژه «ساخت بزرگ راه» و «سومین سد بزرگ جهان» در آینده ای نه چندان دور در این کشور عملی شود که این امر نیز موجب نابودی قسمت هایی از این جنگل شگفت انگیز می شود.

رود آمازون

رودخانه آمازون که از رشته کوه های آند سرچشمه می گیرد، پس از رود نیل بزرگ ترین رودخانه جهان محسوب می شود. این رودخانه همچنین از نظر تخلیه آب به اقیانوس ها بزرگ ترین رودخانه جهان به حساب می آید. چیزی در حدود ۲۰ درصد از آبی که از طریق رودخانه ها به اقیانوس ها می ریزد به رودخانه آمازون تعلق دارد. رودخانه آمازون از نظر تخلیه آن به اقیانوس اطلس و طولانی ترین یا دومین رودخانه طولانی جهان بزرگترین رودخانه جهان است که برای این افتخار با رود نیل رقابت می کند. بر اساس تخمین ها رودخانه آمازون از سرچشمه آن در پرو یعنی نقطه ای که رودخانه های ماراون و اوکایالی به هم می پیوندند بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر (۲۳۰۰ مایل) طول دارد.

بومیان بزرگ ترین جنگل جهان

در قسمت های مختلف جنگل آمازون از گذشته های دور انسان ها زندگی می کرده اند. هم اکنون نیز انسان های زیادی ساکن این جنگل زیبا هستند. به عنوان مثال تنها در قسمت برزیلی جنگل آمازون بیشتر از ۲۴ میلیون تن زندگی می‌کنند. البته بخشی از این افراد را بومیان جنگل تشکیل می دهند که در طول هزاران سال در این جنگل ساکن بوده اند و بعد از حیوانات صاحبان اصلی جنگل محسوب می شوند.

اجداد بومیان آمازون چیزی در حدود سیزده تا هفده هزار سال پیش و در پی وقوع عصر یخبندان از طریق آلاسکا وارد آمریکای شمالی شده و سپس مسیر جنوب را در پی می گیرند تا به جنگل های انبوه و بکر آمازون می رسند. مقامات برزیلی برای حفاظت از آداب و رسوم بومیان آمازون و فرهنگ و زبان آن ها که تقریبا در هر یک از حدود ۱۸۰ خانواده منحصر به فرد است، قسمت های قابل توجهی از این جنگل را منطقه حفاظت شده اعلام کرده است. آن ها تلاش های بسیاری برای محافظت از بومیان آمازون کرده اند.

تنوع زیستی در آمازون

بزرگ ترین جنگل جهان بیشترین تنوع زیستی را در کره زمین به خود اختصاص داده است. تعداد درختان این جنگل چیزی در حدود ۳۹۰ میلیارد تخمین زده می شود که به شانزده هزار گونه درخت بر می گردد. در جنگل آمازون چیزی در حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نوع حشره و ده ها هزار نوع گیاه یافت می شود.

تعداد انواع پرندگان و پستانداران بزرگترین جنگل جهان در حدود ۲ هزار گونه می باشد. تا به حال در حدود ۴۰ هزار گونه‌ گیاهی، ۲ هزار و ۲۰۰ گونه ماهی، هزار و ۲۹۴ گونه پرنده، ۴۲۷ گونه پستاندار، ۴۲۸ گونه دوزیست و ۳۷۸ گونه خزنده در جنگل آمازون کشف شده اند.

بیشتر گونه های گیاهی و جانوری امازون از جمله گونه های نایاب و کمیاب جهان است. همچنین بعضی از گونه های ساکن آمازون منحصرا متعلق به این جنگل است و در هیچ کجای جهان یافت نمی شود.