بزرگترین تولید کننده ها در جهان

  • انتشار: ۱۳ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 108002

یک ضرب المثل انگلیسی ست که می گوید به ازای هر دانه گندم که مصرف می کنید، هفت دانه گندم باید تولید کنید. این  ضرب المثل به خوبی جایگاه مهم تولید و صادرات در ایجاد رفاه عمومی برای شهروندان یک کشور را نشان می دهد.

بزرگترین تولید کننده ها در جهان
بزرگترین تولید کننده ها در جهان

در میان کشورهای جهان، چین با ۲۸٫۴ درصد و امریکا با ۱۶٫۶ درصد در صدر کشورهای تولیدکننده و صادر کننده می باشند. ژاپن با ۷٫۲ و آلمان با ۵٫۸ درصد در رتبه های بعدی قرار دارد.

برای آشنایی با بزرگترین کشورهای تولید کننده در جهان با ما همراه شوید:

چین، بزرگترین تولید کننده و صادر کننده در جهان

چین را باید یک کشور ابرقدرت در تولید بسیاری از کالاهای صنعتی و محصولات مختلف از کشاورزی گرفته تا محصولاتی دامی دانست.

براساس آمار موجود چین در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۸ درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داد. چین در سال ۲۰۱۰ توانست گوی سبقت را از امریکا به عنوانن بزرگترین تولید کننده جهان برباید.

هم اکنون چین در تولید جهانی ده درصد از آمریکا پیش افتاده است. در سال ۲۰۱۸ چین نزدیک به ۴ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان ارزش افزوده داشت و در حدود سی درصد از تولید جهانی را در اختیار گرفته بود.

امریکا با اینکه در سال های قبل از ۲۰۱۰ بزرگترین اقتصاد جهان را داشت اما تنها ۱۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تولید تشکیل می  دهد.

در دوران کرونا اگرچه بزرگترین آسیب به اقتصاد چین وارد شد اما این اثرات منفی تنها مخصوص چین نبود و سایر کشورهای صنعتی دنیا نیز ضربه خوردند.

آسیب به اقتصاد چین کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهد و چرخه عرضه در کل جهان دچار تغییرات منفی می شود چون این کشور بزرگترین تولید کننده در جهان به حساب می آید. 

بزرگترین تولید کننده سیب در جهان

کشور چین در کنار تولیدات صنعتی در محصولات باغی و کشاورزی نیز پیشتاز است. رقابت چین و امریکا در تولید سیب هم جالب توجه است.

براساس آمار اعلام شده از سوی فائو، چین با تولید ۴۴ میلیون تن سیب در سال با اختلاف ده برابر از امریکا پیش افتاده است.

پس از چین، امریکا با تولید ۴٫۶ میلون تن در رده دوم و کشور لهستان با تولید ۳٫۶ میلیون تن در سال در رتبه سوم بزرگترین تولید کنندگان سیب در دنیا قرار دارند.

بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان

براساس گزارش ها از صد میلیون خودرو که در سال گذشته تولید شده یک پنجم ان به کشور چین تعلق دارد. چین علاوه بر محصولات کشاورزی در زمینه صنعت خودرو نیز پیشتاز بوده است.

بزرگترین تولید کننده ها در جهان
بزرگترین تولید کننده ها در جهان

چین با تولید ۲۱ میلیون و پنجاه هزار خودرو در سال ۲۰۱۹ در رتبه نخست تولید خودرو قرار گرفت و امریکا ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار در رده دوم قرار گرفت.

به هر صورت اینک که با بزرگترین تولیدکنندگان جهان درعرصه های مختلف آشنا شدید، به خوبی می دانید که تولید و صادرات بیشتر و بهتر به معنای سطح رفاه بیشتر در کشورهای مختلف دنیا می باشد.

ایالات متحده امریکا، بزرگترین تولید کننده مرغ در جهان

صنعت پرورش مرغ در امریکا با رشد چشمگیری روبرو بوده واین کشور با تولید ۱۸ میلیون و ۷۰۸ هزار تن گوشن مرغ در رتبه اولین کشور تولید کننده مرغ در جهان قرار دارد.

برزیل با تولید ۱۳ میلیون و ۸۹۴ هزار تن گوشت مرغ در رده دوم جای گرفته است و چین با تولید ۱۲ میلیون و ۷۲۱ هزار تن در جایگاه سوم بزرگترین کشورهای تولید گوشت مرغ واقع شده است.

ایران با تولید ۲ میلیون ۱۲۶ هزار تن گوشت مرغ در جایگاه هشتم قرار دارد. ایران اما در خاورمیانه و در بین کشورهای اسلامی بزرگترین تولید کننده گوشت مرغ به حساب می آید.

هند، بزرگترین کشور تولید کننده موز و برنج در دنیا

موز از جمله میوه هایی ست که در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. کشور هند با تولید ۲۹ میلیون و ۱۲۴ هزار تن موز در سال بزرگترین کشور تولید کننده موز در دنیا به حساب می آید.

چین با تولید ۱۳ میلیون و اندونزی با ۷ میلیون تن موز در سال به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند. هند همچنین در تولید برنج در دنیا نیز در رتبه نخست واقع شده است.

شرکت های بزرگ «بنگال غربی، شرکت اوتار پرداش و شرکت پنجاب» از بزرگترین شرکت های پرورش دهنده برنج در هند می باشد.

ایران، بزرگترین تولید کننده انار در دنیا

انار به عنوان یک میوه پرخاصیت در سراسر دنیا طرفداران خاص خود را دارد. این میوه سرشار از ویتامین های ای، سی و ای و فولیک اسید می باشد که می تواند بیماری هایی چون گلودرد، کم خونی،  اختلات معده، دیابت، سرطان و برخی دیگر از بیماری ها را درمان کند.

بزرگترین تولید کننده ها در جهان
بزرگترین تولید کننده ها در جهان

ایران سالانه بیش از یک میلیون تن انار تولید می کند. یک کیلو انار ایرانی در بازارهای جهانی ۹ تا ۱۰ دلار قیمت دارد که با یک بشکه نفت ۵ کیلوگرمی برابری می کند.

انار تولید ایران بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس و چین صادر می شود. پس از ایران امریکا بزرگترین تولید کننده انار در جهان به شمار می رود.

امریکا بزرگترین رقیب ایران در تولید انار در سطح جهان می باشد. انارهای امریکایی مزه شیرین و اندازه های بسیار بزرگ دارند.

برزیل؛ بزرگترین تولید کننده گوشت گوساله در جهان

کشور برزیل را باید بزرگترین تولید کننده گوشت گوساله در دنیا دانست. در سال ۲۰۱۷ و سال ۲۰۱۹ این کشور بزرگترین کشور صادر کننده گوشت گوساله در دنیا شناخته شد.

در دو کشور برزیل و آرژانتین سرعت رشد صادرات گوشت گوساله روبه افزایش است. نگهداری گاوها و تامین غذای آنها خود به فضا و مکان مناسب نیاز دارد و برزیل به دلیل جنگل زدایی به شدت در این عرصه ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

میلیون ها هکتار جنگل به دلیل نگهداری از گاوها از بین رفته است. پس از برزیل کشورهای هند و استرالیا در رتبه های دوم و سوم بزرگترین کشورهای صادر کننده گوشت گوساله قرار دارند.