بزرگترین تلسکوپ جهان ساخته می شود

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 23707

آغاز کار ساخت سوپر تلسکوپ ELT اعلام شد و دانشمندان با به کار گیری این تلسکوپ که در سال ۲۰۲۴ میلادی به بهره‌برداری می‌رسد، قادر خواهند بود به درک غیر قابل تصوری از جهان هستی دست پیدا کنند.

بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز و نوری دنیا، با نام سوپر تلسکوپ ELT یا Extra Large Telescope در سال ۲۰۲۴ میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید و دانشمندان با استفاده از آن، به شناخت شگفت‌انگیزی از مکانیزم درونی عالم هستی دست پیدا خواهند کرد.

این تلسکوپ بسیار بزرگ دارای آینه اصلی با  قطر ۳۹ متر است که در نوع خود فوق‌العاده است. برخلاف سایر تلسکوپ‌های ساخته شده تا کنون، ELT از نوع تطبیقی بوده است و می‌تواند تلاطم ناشی از اثرگذاری اتمسفر را اصلاح کند؛ بنابراین مهندسی ساخت تلسکوپ‌ها با ساخت این سوپر تلسکوپ، به سطح بسیار بالاتری ارتقا پیدا خواهد کرد.

سوپر تلسکوپ ELT که قرار است در شمال چیلی و بر روی قله‌ کوهی به بلندی ۳ هزار و ۴۶ متر قرار گیرد، توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که یک شرکت بین‌المللی مورد حمایت شورای تاسیسات فناوری و علوم بریتانیا می باشد ساخته خواهد شد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد، نقش بسیار مهمی را در این پروژه ایفا خواهند کرد و مسئولیت طراحی و ساخت اسپکتوگراف یا طیف‌نگار این سوپر تلسکوپ موسوم به هارمونی (Harmoni)  را بر عهده دارند. این ابزار فوق‌العاده دقیق قادر خواهد بود به صورت همزمان ۴ هزار تصویر با رنگ‌های کاملا متفاوت را تهیه کند.

در سال ۲۰۲۴ میلادی کار ساخت سوپر تلسکوپ ELT تمام خواهد شد و پس از آن می‌توانیم تصاویری متفاوت و حیرت‌انگیز را از جهان هستی را مشاهده کنیم.

منبع : clic

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟