بر تابوت دموکراسی میخ نکوبید!

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 72231
انتخابات افغانستان

نسبت ما با قانون و پذیرش حاکمیت قانون، نحوه سیاست، میزان مدنیت و نسبت ما را با تمدن نشان می‌دهد. وقتی به حاکمیت قانون تن نمی‌دهیم، به این معنا است که با هنر سیاست چقدر بیگانه هستیم و از تمدن چقدر فاصله داریم.

روند اوضاع به گونه‌ای است که نشان می‌دهد، سیاست در سایه حاکمیت قانون برای افغان‌ها چقدر دشوار است. گویا این مردم، شایسته زندگی متمدنانه و مرفه نیستد و باید در فقر، جنگ و خشونت بسوزند. این وضعیت، برایند کارکردهای سیاست‌مداران کوته‌نظر، بیگانه با منافع ملی و مصالح مردم است. سیاست‌مداران نالایق و ناپخته‌ای که حاضرند برای کرسی قدرت و منافع شخصی، همه‌چیز را بر باد دهند.

شمارش در حدودی یک میلیون‌ و پانصد هزار رای و اعلام نتیجه آن، فرستادن کاوشگر به مریخ که نیست. کافی است، به معنای واقعی و بدون مغالطه، قانون را ملاک قرار دهید. قانون، آرای معتبر و زمان قانونی برای رای دادن، تخلف، تخطی و جرم انتخاباتی و همین‌طور فرد برنده و نحوه رفتن به دور دوم؛ یعنی همه چیز را مشخص کرده‌است. اگر به قواعد بازی دموکراتیک و حاکمیت قانون پایبند باشید، گره کور به چشم نمی‌آید، جنجال و بحران‌آفرینی معنا ندارد. پس به کوته‌نظری و اعمال فراقانونی پایان دهید. مصالح و آرزوهای مردم را بر باد ندهید. با منافع ملی بازی نکنید و بر تابوت دموکراسی نیم‌بند افغانی میخ نکوبید.

نویسنده: داکتر سید جواد سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟