بر بنیاد یک نظرسنجی؛ 70 درصد مردم افغانستان از عملکرد نمایندگان پارلمان رضایت ندارند

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 16237

در یک نظرسنجی نهاد غیر دولتی “خانه  آزادی افغانستان” میزان رضایت مردم از نمایندگان پارلمان، نشان می دهد اکثریت افراد نظرسنجی شده از عملکرد نمایندگان پارلمان ناراضی هستند. در این نظر سنجی 70 درصد مردم  تمامی ولایات افغانستان از نمایندگان راضی نیستند.

این نظرسنجی که زیر عنوان “قضاوت مردم در ارتباط نمایندگان پارلمان چیست؟” انجام شده است؛ نشان می‌دهد که اکثر مردم از عملکرد اعضای پارلمان رضایت ندارند.

داکتر روح‌الله رضوانی، رئیس خانۀ آزادی افغانستان، امروز (سه‌شنبه) هنگام اعلام نتایج این نظرسنجی گفت، هدف اصلی این نظرسنجی، دانستن میزان رضایت مردم از عملکرد نمایندگان پارلمان دور شانزدهم بوده است.

به گفته این نهاد این نظر سنجی در۳۴ ولایت افغانستان انجام شده و تنها ۱۶ درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی گفته‌ اند که از کار مجلس نمایندگان افغانستان رضایت دارند.

به گفتۀ آقای رضوانی این نظرسنجی با اشتراک ۷۳۶۷ تن (۷۱ در صد مردان و ۲۹ در صد زنان) در ۳۴ ولایت افغانستان از سوی ۴۰ پرسش‌گر به صورت پرسش‌نامه انجام یافته است.

هفتاد و هفت در صد پاسخ‌دهندگان در ردۀ سنی ۱۸ تا ۳۰ سال و ۴۰.۲ در صد آنان تحصیلاتی در حد لیسانس داشته اند.

هفتاد در صد پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی گفته که اعضای پارلمان به وظایف خود درست عمل نکرده اند؛ شانزده در صد دیگر از عملکرد درست نمایندگان پارلمان سخن زده اند؛ اما ۱۲ در صد نیز در این رابطه نظری نداشته اند.

در بخش سه وظیفۀ اصلی نمایندگان (قانون‌گذاری، نظارت بر عملکرد حکومت و ارتباط با مردم)، ۴۵ در صد پاسخ‌دهندگان گفته اند که نمایندگان پارلمان در هیچ یک از وظایف شان درست عمل نکرده و تنها نُه در صد گفته اند که نمایندگان به همۀ وظایف شان درست عمل کرده اند.

اما به گفتۀ رئیس خانۀ آزادی افغانستان، ۱۳ در صد از کار نمایندگان در بخش قانون‌گذاری رضایت نشان داده، ۲۱ در صد در ارتباط نظارت بر عملکرد حکومت نظر موافق داشته و ده درصد هم گفته که نمایندگان پارلمان در ارتباط با مردم خوب عمل کرده اند.

تصویب عادلانه، متوازن و مسلکی بودجه ملی یکی دیگر از پرسش‌های اساسی این نظرسنجی بوده است. سیزده در صد دیدگاه موافق داشتند که برخورد نمایندگان در تصویب بودجه ملی، عادلانه، متوازن و مسلکی بوده است. پاسخ ۵۵ در صد دیگر اما منفی بوده است.

در ارتباط به نقش نمایندگان پارلمان در فساد اداری، ۳۷ در صد اشتراک کنندگان این سروی گفته اند که آنان در افزایش فساد نقش مستقیم داشته اند. در مقابل هشت در صد گفته اند که عملکرد نمایندگان در مبارزه با فساد، مؤثر بوده است، اما ۳۳ در صد هم گفته که هیچ تأثیری نداشته اند.

چهل و هفت در صد گفته اند که نمایندگان پارلمان هنگام مراجعه به وزارت‌ها و سایر ادارات دولتی، در صدد رفع مشکلات و منافع شخصی شان بوده اند و فقط یازده در صد گفته اند که آنان دنبال حل مشکلات ملی بوده اند.

از جملۀ ۷۳۶۷ پاسخ‌دهندگان، ۱۶.۲ در صد در کابل و ۸۳.۸ در صد در سایر ولایات در این نظرسنجی شرکت کرده اند.

در این گزارش آمده که ۲۲.۶ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که نمایندگان مجلس منافع ملی را بر منافع قومی ترجیح می‌دهند.

دادن رای به نمایندگان در انتخابات آینده یکی دیگر از موضوعات اساسی در این نظرسنجی بوده است. اما ۶۴ در صد پاسخ‌دهندگان به صورت قاطع گفته اند که به نمایندگان فعلی رای نخواهند داد، در مقابل فقط ۱۴ در صد گفته اند که به این نمایندگان رای می‌دهند؛ ۱۸ در صد دیگر هیچ نظری در این رابطه نداشته اند.

این نظرسنجی در حالی صورت می‌گیرد که هفتۀ گذشته سروی مرکز تحقیقاتی آسیا فوندیشن (Asia Foundation) از کاهش خوشبینی افغان‌ها نسبت به آینده حکایت داشت. در آن سروی از جملۀ ۱۲ هزار و ۶۵۸ اشتراک‌کننده، فقط بیش از ۲۹ در صد گفته بودند که افغانستان به سوی درست روان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟