بر اساس نتیجه یک تحقیق: بسیاری از سلاح های داعش توسط آمریکا و عربستان تامین شده است

  • انتشار: ۲۵ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 34411

بر اساس گزارش بررسی یک گروه تحقیقاتی آمریکا و عربستان سعودی یکی از تامین کنندگان اصلی سلاح داعش در عراق و سوریه بوده است. بر اساس این تحقیق این سلاح ها بیشتر ساخت کشورهای اروپایی بلغارستان، رومانی، هنگری و آلمان بوده است

نتایج بررسی‌های یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد تسلیحاتی که از سوی آمریکا و عربستان سعودی برای استفاده مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه فراهم شده بود، عموما به دست جنگجویان گروه تروریستی داعش افتاده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، این بررسی‌ها که توسط مرکز تحقیقاتی جنگ افزارهای نظامی انجام شده نشان می‌دهند که حجم این تسلیحات فراتر از آن است که تصور شود تنها در طی نبرد به دست جنگجویان داعش افتاده است.

این تحقیق که در طول سه سال انجام شده، با بررسی بیش از ۴۰ هزار قطعه جنگ افزار یافته شده در مناطق تحت سیطره داعش به این نتیجه رسیده که علی رغم اینکه بیشتر این تسلیحات از ارتش عراق و سوریه به غنیمت گرفته شده، اما تعداد قابل توجهی از آنها نیز از ابتدا توسط برخی کشورهای درگیر در سوریه و عراق به گروه های مسلح مخالف دولت بشار اسد در سوریه داده شده است.

به گفته این تحقیق، گروه تروریستی داعش به طور گسترده‌ای از سلاح‌ها و دیگر تسلیحات نظامی که توسط آمریکا وعربستان سعودی فراهم شده بود، استفاده می کرده است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که تمامی این تسلیحات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساخته شده و سپس توسط آمریکا و عربستان در اختیار گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه قرار داده شده‌اند.

همچنین بر اساس نتایج این تحقیق، در حدود ۹۰ درصد تسلیحات نظامی استفاده شده از سوی داعش در روسیه، چین و کشورهای اروپای شرقی ساخته شده‌اند که نشان می‌دهد بسیاری از تسلیحات استفاده توسط داعش، از انبارهای نظامی ارتش‌های عراق و سوریه سرقت شده‌اند.

مرکز تحقیقاتی جنگ افزارهای نظامی همچنین سال گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که گروه داعش به طور گسترده‌ای در عراق اقدام به تولید تسلیحات نظامی از جمله نارنجک‌های دستی می‌کند.

یافته‌های این تحقیق در حالی منتشر می‌شود که به گفته کشورهای درگیر با داعش جنگ با این گروه به پایان رسیده و این گروه ترویستی نابود شده است.

هفته گذشته عراق از پایان جنگ با داعش سخن گفته بود. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز پیش‌تر از پایان عملیات نظامی این کشور در سوریه خبر داده و گفته بود که نیروهای روسی به زودی از سوریه خارج خواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟