برگزاری اجلاس سه جانبه افغانستان، ایران و سازمان ملل در کابل

  • انتشار: ۲۷ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 8321
برگزاری اجلاس سه جانبه ایران، افغانستان و سازمان ملل در کابل

خبرگزاری اطلس ـ نوزدهمین اجلاس سه جانبه بازگشت دواطلبانه پناهندگان میان ایران، افغانستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در کابل برگزار شد.

نگرش جدید دولت وحدت ملی برای برگشت مهاجرین

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین افغانستان اعلام کرد: دولت وحدت ملی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران نگرش جدید نسبت به حکومت گذشته دارد و این یکی از اولویت‌های حکومت وحدت ملی است و بر همین اساس برای تکمیل استراتژی بازگشت مهاجرین تلاش می کند.

وی گفت: بر همین اساس به خواست وزارت امور مهاجرین و به دستور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان کمیسیون عالی رسیدگی به امور مهاجران با عضویت ۱۵ وزارت خانه از کابینه دولت کابل ایجاد شد.

وزیر امور مهاجرین اذعان داشت: برای احقاق اهداف این وزارتخانه، کمیته ملی رهبری با عضویت معاونان وزارت خانه‌های عضو کمیسیون عالی مهاجرین با هدف اجرای استراتژی ها به دنبال حل مشکلات مهاجرین است.

وی افزود: در اجلاس سه جانبه که در ۱۲ ژوئن در اسلام آباد برگزار شد و نشست چهار جانبه که در تهران پیرامون مهاجران افغانستان صورت گرفت، قرار بر این شد تا با به دست آوردن مشخصات و آمار مهاجران در کشورهای میزبان با همکاری موسسات بین المللی همکار در این زمینه استراتژی بازگشت مهاجرین با بودجه مشخص اجرایی شود.

عالمی تأکید کرد: احترام به انتخاب محل اسکان بازگشتگان، تأمین سرپناه و خدمات بهداشتی و درمانی از برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت امور مهاجرین افغانستان است.

عالمی در ادامه این نشست گفت: کشورهای همسایه مساعدت‌هایی را برای مهاجرین فاقد مدرک در نظر بگیرند و بر همین اساس وزارت مهاجرین در تلاش است تا برای آنها نیز نیز سهولت‌هایی را ایجاد کند.

وی اظهار داشت: بر اساس روند فعلی بازگشت مهاجران دارای مدارک، به احتمال زیاد تا پایان سال جاری شاهد بازگشت ۱۰۰ هزار مهاجر از کشورهای همسایه افغانستان خواهیم بود و این مقدار برای سال ۲۰۱۶ میلادی تا سقف ۱۵۰ هزار نفر پیش بینی شده است.

وزیر امور مهاجرین افغانستان افزود: بازگشت داوطلبانه مهاجران براساس ظرفیت جذب در افغانستان صورت می‌گیرد، با این حال پیش‌بینی می‌شود بازگشت مهاجران فاقد مدارک شناسایی نیز با عدد مهاجرین دارای مدرک برابری کند.

محمدی فر، مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی ایران نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۳۶۰هزار دانش آموز مهاجر افغان در مقطع ابتدایی و متوسطه و ۱۷هزار تن دیگر در مقطع تحصیلات عالی در ایران در حال تحصیل هستند

وی افزود: در این اواخر مهاجرین دارای سند مثل شهروندان ایرانی از بیمه سلامت نیز برخوردار هستند.

گفتنی است که اجلاس سه جانبه میان نمایندگان ایران، افغانستان و سازمان ملل متحد به مدت دو روز ادامه دارد و مقامات در مورد چگونگی بازگشت و عودت مهاجرین بحث و تبادل نظر صورت می گیرد.

خانم مایا امیر تونگا نماینده UNHCR  در افغانستان نیز در این نشست عنوان کرد: این که افغانستان یک برنامه را برای برگشت مهاجرین در دست گرفته قابل تقدیر است.

وی افزود: جامه جهانی نیز باید برای برگشت مهاجرین به صورت درست و با برنامه های منظم با هماهنگی دولت افغانستان کار نماید.

خانم مایا تاکید کرد: جامعه جهانی باید در نشست ژنو یک نشست برای مهاجری افغانستانی داشته باشد و روی برگشت قانونی مهاجریی افغان بحث شود و افغانستان برای برگشت افغانها برنامه را روی دست گیرد.

وی یاد آور شد: امروز تمام افغانستان در وضعیت خوبی نیست و مهاجرینی که برمی گردند نمی توانند به مکان زادگاهشان برگردند و چالش امنیتی یکی از بزرگترین چالش ها در برابر پناه جویان است.

پدیده مهاجرت هموطنان کشورمان سال های طولانی را در برگرفته است که بر اساس گزارش ها، از نظر کمیت، مردم افغانستان در ردیف دوم بیشترین مهاجران دنیا قرار دارد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟