برنامه ۶۰۰ میلیارد دالری گروه ۷ برای مقابله با رشد چین

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131442

رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان توافق کردند که ظرف مدت پنج سال ۶۰۰ میلیارد دالر بودجه عمومی و خصوصی به زیرساخت‌های کشورهای در حال توسعه اختصاص داده و با پروژه چند تریلیون دالری کمربند و جاده چین مقابله کنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر رهبران گروه هفت (G۷) در اجلاس سالانه امسال خود در آلمان «همکاری برای سرمایه‌گذاری و زیرساخت جهانی» را آغاز کردند.

جو بایدن گفت، آمریکا طی پنج سال ۲۰۰ میلیارد دالر در قالب کمک‌های مالی، بودجه‌های فدرال و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی به حمایت از پروژه‌های کشورهای با درآمد کم و متوسط اختصاص می‌دهد تا در مدیریت تغییرات اقلیمی و بهبود بهداشت جهانی، برابری جنسیتی و زیرساخت‌های دیجیتال به آن‌ها کمک کند.

بایدن گفت: «می‌خواهم شفاف بگویم، این کار کمک یا خیریه نیست. این سرمایه‌گذاری است که برای همه بازده دارد». وی افزود، این طرح کاری می‌کند تا کشورها «مزایای واقعی همکاری با دموکراسی‌ها» را ببینند.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که صدها میلیارد دالر بودجه مضاعف می‌تواند از بانک‌های توسعه چندجانبه، موسسات توسعه مالی، صندوق‌های ثروت ملی و دیگر مراجع تامین شود.

همچنین اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در این اجلاس گفت، اروپا در بازه زمانی مشابه ۳۰۰ میلیارد یورو (۳۱۷ میلیارد دالر) به این طرح ابتکاری اختصاص خواهد داد تا گزینه جایگزین پایداری برای طرح کمربند و جاده چین ایجاد کند، طرحی که پکن آن را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده است.

رهبران ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز درباره برنامه‌های خود سخن گفتند که برخی از آن‌ها از قبل به صورت مجزا اعلام شده‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در این جلسه حضور نداشتند، اما این دو کشور نیز در تامین بودجه مذکور مشارکت خواهند داشت.

طرح سرمایه‌گذاری چین برنامه‌های توسعه در بیش از ۱۰۰ کشور را شامل شده و با هدف ایجاد یک نسخه مدرن از شبکه سنتی بازرگانی راه ابریشم از آسیا تا اروپا انجام می‌شود.

مقامات کاخ سفید گفتند که این طرح فایده ملموس کمی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟