برشنا: ۲۹۹ میلیون دالر در سال گذشته برق خریداری کردیم

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 141321

مقامات در شرکت برشنا می‌گویند که در سال ۲۰۲۲ میلادی این شرکت به ارزش ۲۹۹ میلیون دالر از سه کشور (ایران، تاجیکستان و ازبکستان) برق خریداری کرده است.
عبدالرحمن رحمانی، سرپرست شرکت برق (برشنا) در نشست ارایه گزارش دهی سالانه امروز (یکشنبه ۱۴ جوزا) گفت که این شرکت در سال ۲۰۲۲، در ازای واردات برق، ۹۶ میلیون دالر به تاجیکستان پرداخت کرده است.

وی می افزاید که این شرکت بیش از ۹۴ میلیون دالر به ازبکستان، ۶۲ میلیون دالر به ایران، ۴۷ میلیون دالر به ترکمنستان و ۲۲.۳ میلیون افغانی را به شرکت‌های تولید برق داخلی پرداخت کرده است.

افغانستان بیش از یک دهه است که از ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ایران برق وارد می‌کند. همچنین از حدود ۱۴۰۰ میگاوات برق مورد ضرورت کشور، حدود هشتاد درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب طالبان، تنها شهر کابل در یک شبانه‌روز به ۷۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر شرکت برق افغانستان فقط می‌تواند در مدت ۲۴ ساعت بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میگاوات برق مورد نیاز این شهر را تامین کند.

صفی‌الله احمدزی، رییس اجرایی شرکت برق طالبان نیز در این نشست خبری گفت که این شرکت یک پلان استراتیژیک پنج ساله را آماده کرده که بر اساس آن علاوه بر افزایش سطح تولید برق آبی، ۷۱۰ میگاوات انرژی خورشیدی و بادی نیز در کشور تولید شود.

او علاوه کرد که ارزیابی‌های اولیه در زمینه تولید برق از زغال سنگ انجام شده و قرار است در آینده نزدیک قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق از زغال سنگ امضا شود.

در همین حال وزارت آب و انرژی حکومت امارت اسلامی می‌گوید که تکمیل لین برق ۵۰۰ ولت از ترکمنستان به افغانستان و تمدید یک کیلووات لین برق دیگر شامل پلان کوتاه مدت این وزارت است که با تطبیق آن مشکل برق کابل حل خواهد شد و این شهر برق ۲۴ ساعته خواهد داشت.

مسوولان وزارت آب و برق گفته اند که در نظر دارند با تطبیق پروژه‌های مختلف برق، در پنج سال آینده میزان استفاده برق در افغانستان را از ۴۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟