بررسی ادعای عجیب شهردار کابل

  • انتشار: ۲۵ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 87917

شهردار خوشنام و خوش سابقه کابل ادعا کرده که در یک ماه گذشته ١١۵ میلیارد افغانی را به فقرا نان توزیع کرده است.

قطعا این محاسبه اشتباه است و این سطح از دانش ریاضى، نتیجه تقررى هاى به جا و شایسته می باشد. رقم ١١۵ میلیارد افغانى به دالر حدود ١.۴٧ میلیارد مى شود. این پول، مقدار کمى نیست. بعید است که یک اختلاس با این رقم نجومى در میان باشد.

زمانى که تازه، برنامه توزیع نان به فقرا آغاز مى شد، اطلاعاتى بود مبنى بر اینکه هر هفته، دومیلیون دالر صرف این برنامه در کابل مى شود که هزینه یک ماهه آن چیزى بالاتر از ششصد میلیون افغانى مى شد.

براساس همین رقم دومیلیون دالر در هفته نیز اگر محاسبه کنیم و براى هر خانواده ده قرص نان در نظر بگیریم بایستی روزانه ٢٢٠ هزار خانواده ( به طور متوسط در هر ناحیه، ١٠ هزار خانواده، بگذریم از تفاوت جمعیت در نواحى) از این برنامه مستفید مى شدند در حالیکه میزان واقعى خانواده ها، تعداد نانوایى هاى اختصاص یافته به این روند حتى در نواحی پر جمعیت و صف هایى که پشت نانوایى ها دیده مى شد، آمار بسیار پایین تر از ده هزار خانواده را حتى در نواحى پرجمعیت نشان مى داد.

مفاد سخن اینکه ادعاى ١١۵ میلیاردى شهردار را اشتباه در محاسبه مى دانیم اما حتی در صورت دومى ( رقم دومیلیون دالر در هفته ) نیز باید راستی آزمایى شود و این روند توسط نهادهاى عدلى بررسى گردد.

شجاع محسنی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟