برخی مدارس دینی ثبت نشده دیدگاههای افراطی دارند

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 9808

پژوهش انستیتیوت مطالعات استراتیژیک نشان میدهد که شماری از مدارس دینی غیر رسمی دیدگاه افراط گرایی دارند و دولت هیچ کنترلی بر این مدارس ندارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از آریانا، بر اساس این تحقیق شماری از دانش اموزان و اموزگاران مدارس دینی غیر رسمی از انجام حملات انتحاری در شرایط ویژه و حملات هراس افگنانه بر نظامیان افغان نیز حمایت کرده اند.  این انیستیوت هشدار میدهد در صورتی که دولت کنترول این مدارس را در دست نگیرد کشور  را با بحران روبرو خواهد کرد.

مدارس دینی ثبت ناشده نگرانی تازه پژوهشگران افغانستان است. انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان در پژوهش تازه اش ۵۰ مدرسه دینی غیر رسمی را در ۱۰ ولایت کشور بررسی کرده و در گفتگو با ۳۰۶ دانش اموز و اموز گار این مدارس دریافته است که شماری از این مدارس دید گاه افراطی دارند. بر اساس این تحقیق

۷۸ درصد دانش اموزان و اساتید این مدارس مخالف حملات انتحاری بوده، اما ۱۷ درصد دیگر از حملات انتحاری در شرایط ویژه و بالای خارجی ها حمایت میکنند. ۸۰ درصد مخالف انجام حمله بر نظامیان افغاناند،  ۶۰ درصد این مدارس طالبان را دست نشانده خوانده و ۳ درصد دیگر از این گروه حمایت می کنند.  ۷۰ درصد دانش اموزان مدارس دینی غیر رسمی گوشزد کرده اند که در صورت عدم توجه دولت به حرف های علما در برابر نظام کنونی ایستاده خواهند شد.

محمد محقق پژوهشگر انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان میگوید «در صورت که دولت توجه نکند و بدون پلان این مدارس گسترش یافته و پاسخگوی نباشد برای کشور خطرناک خواهد بود. »

در بخش دیگر این پژوهش اماده است که افراط گرایی در مدارس دینی غیر رسمی بیشتر پدیده وارداتی از کشور های بیرونی به ویژه  عربی بوده و مدارس شیعیان بیشتر از حمایت مالی کشور های بیرونی نسبت به مدارس دینی سنی ها برخوردار است.

بر اساس این پژوهش ۸۵ درصد علما و دانش اموزان مدارس دینی غیر رسمی در کار زنان در بیرون از خانه حمایت کرده اند.  ا ۳۳ درصد  مخالف مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی اند. ۵۰ درصد دیگر نیز مخالفت شانرا با دیموکراسی ابراز کرده اند.

عبدالاحد محمدی پژوهشگر انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان میگوید «رفتن دانش اموزان برای تحصیلات عالی دینی به خارج از کشور و امدن دوباره شان به افغانستان  به عنوان اموز گار نگرانی عمده ما است.»

بر اساس گزارش ها حدود ۱۳ هزار مدرسه دینی در افغانستان فعالیت دارد که بیشتر انان ثبت نشده و دولت نیز کنترولی بر سیستم درسی و مالی ان ندارد.گفته می شود در شماری از این مدارس اموزش های هراس افگنی نیز تدریس شده و حکومت باید مانع مبدل شدن ان به پایگاه های شورشیان شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟