برای هر رای در انتخابات های افغانستان چقدر هزینه می شود؟

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: انتخاباتتیتر 2
  • شناسه مطلب: 53091

یک نهاد تحقیقاتی در افغانستان با انجام یک پژوهش پیرامون هزینه های شش انتخابات مجلس در این کشور اعلام کرد که از تازه ترین انتخابات مجلس در سال جاری تا نخستین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۳، برای هر رای در هر انتخابات، بین ۴۰ تا ۵۰ دالر هزینه شده است.

این رقم در مجموع به بیش‎از یک میلیارد دالر می‌رسد که کمتر از ده درصد آن از بودجه دولت افغانستان و باقی همه از سوی جامعه جهانی در شش دور انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و پارلمانی به‌مصرف رسیده‌است.

داوود علی نجفی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: سهم دولت افغانستان با پرداخت ۱۲۷ میلیون افغانی در انتخابات سال ۲۰۰۹ آغازشد که تاکنون، سالانه صدها میلیون افغانی از بودجه ملی تخصیص داده می‎شود و پیش از آن در دو انتخابات ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ صد در صد بودجه انتخابات افغانستان از سوی جامعه جهانی تهیه ‎شد.

در این گزارش آمده است: در حالی که تهیه آمار دقیق از مصارف هر دور انتخابات با هزینه‌های بی‌حساب صدها نامزد، نهاد، سازمان و بازرگان در سراسر افغانستان ناممکن است، اما یافته‌ها از داده‌های منابع رسمی و تخمین میا‌نگین از حُکم ماده چهارم لایحه تنظیم امور مالی مبارزات انتخاباتی کاندیدهای مجلس و شوراهای ولسوالی ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۷۰میلیون دالر در تازه ترین انتخابات پارلمانی سال جاری به‌مصرف رسیده‌است. این رقم تقسیم بر چهار میلیون رای، برابر با بیش از ۴۰ دالر می شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟