برای نخستین بار حجم مبادلات تجارتی افغانستان با ایران بیشتر از پاکستان شد

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17823

مقامات در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویند؛ برای اولین بار طی بیش از 15 سال گذشته مبادلات تجارتی بین افغانستان و ایران نسبت به تجارت با پاکستان بیشتر شده است، میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان یک میلیارد و 600 میلیون دالر است در حالیکه تجارت با ایران حدود 2 میلیارد دالر رسیده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که کاهش تقاضاها برای اجناس خارجی و افزایش چالش های اقتصادی ـ امنیتی در افغانستان، حجم تجارت این کشور با جهان را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.

مقامات افغان می گویند که حجم تجارت افغانستان با جهان در نوسان بوده است. چنان که میزان تجارت میان افغانستان و پاکستان از ۳ میلیارد دالر به یک میلیارد و ششصد میلیون کاهش یافته داشته است و اما تجارت میان افغانستان و ایران تا دو میلیارد دالر در سال افزایش یافته است.

قبل از این، افغانستان اکثریت داد و ستد تجارتی اش را با همسایۀ جنوبی، پاکستان، انجام می داد، و این نخستین باریست که ایران از پاکستان در تجارت با افغانها، پیشی گرفته است.

در همین حال، نخستین نمایشگاه تخصصی ـ بین المللی در کابل گشایش یافته که به گفتۀ معاون هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و صنایع أفغانستان، انتظار می رود که برگزاری چنین نمایشگاه ها، شرکت های معتبر جهانی را برای سرمایه گذاری در افغانستان ترغیب کند تا وابستگی افغانها به کالاهای وارداتی، کاهش یابد.

برگزار کنندگان نمایشگاه نیز می گویند که شرکت های معتبر جهانی را برای سرمایه گذاری در افغانستان،‌ تشویق می کنند.

در این نمایشگاه ۱۲۰ شرکت افغانی و شرکت هایی از ایران، آلمان، جاپان، امارات متحده عربی، ایالات متحده امریکا و ترکیه با هدف معرفی تولیدات و به دست گرفتن بخشی از بازارهای افغانستان، اشتراک کرده اند.

یکی از اهداف این نمایشگاه، ترغیب شرکت های معتبر جهانی برای ایجاد خط تولید و یا نمایندگی فروشات رسمی در افغانستان است ـ آنچه که هم زمینه ایجاد درآمد را فراهم می سازد و هم مانع خروج سرمایه برای واردات چنین کالاها می شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟