چگونه تسبیح شاه مقصود را براق کنیم+تشخیص شاه مقصود اصل

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73840

سنگ شاه مقصود اصل از ارزشمندترین و محبوب‌ترین سنگ‌ها در بین تسبیح‌های سنگی است که در بازار یافت می‌شود. اگر قصد خرید این سنگ با ارزش را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

 معدن این سنگ ارزشمند و گرانبها در کوهستان های اطراف شهر قندهار در کشور افغانستان واقع است. این معدن در قسمت غربی امام زاده شاه آقا که از نسل امام موسی کاظم(ع) می‌باشد قرار دارد.

دلیل نامگذاری شاه مقصود اصل

دلیل نامگذاری این سنگ به شاه مقصود این است که، در گذشته وقتی که افغانستان و ایران یکی بودند یکی از پادشاهان صفوی به نام مسعود شاه بر آن حاکم بود. وی در آن زمان مرقد امام زاده شاه آقا را بازسازی می‌کرد.

شاه مقصود اصل

سنگ‌های استخراجی از معدن آن منطقه را شاه مسعود نامیدند. این نام به مرور زمان به شاه مقصود تغییر پیدا کرد. این سنگ به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد، بر خلاف هر چیز دیگری که نو و تازۀ آن خوب است، هر چقدر کار کرده‌تر باشد براق‌تر می‌شو د هر چقدر براق‌تر باشد ارزشش بیشتر است.

رنگ‌های شاه مقصود اصل

رنگ هایی که از این سنگ گران‌بها در بازار وجود دارد، رنگ‌های زرد، سبز، زیتونی، نباتی و قرمز هستند. رنگ زرد خوش رنگ آن با ارزش‌تر و گرانبهاتر از باقی رنگ‌ها می‌باشد. و به همین دلیل هم نمونه‌های تقلبی آن در بازار به وفور یافت می‌شود.

شاه مقصود های موجود در بازار به ترتیب ارزش

شاه مقصود انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای ارزش مالی متنوعی است. در ادامه به بیان گرانقیمت ترین انواع شاه مقصود میپردازیم.

زرد رنگ اصل افغانی (کابلی)

این نوع شاه مقصود به دلیل اینکه در معادن آن دیگر این سنگ استخراج نمی‌شود، از گران‌ترین نوع شاه مقصود می‌‌باشد.

شاه مقصود زرد اصل افغانی (جلال‌آبادی)

این نوع شاه مقصود، به دلیل فراوانی سنگ‌های معادن آن، به مراتب ارزان‌تر از نوع فوق می‌باشد. حتی اگر کیفیت خوبی هم داشته باشد باز هم کمتر از زرد کابلی با کیفیت متوسط ارزش‌گذاری می‌شود.

رنگ زرد رنگ شده

در این نوع تسبیح رنگ‌های نباتی یا سبز کمرنگ را برای اینکه بتوانند به مشتری به جای نوع اصل آن قالب کنند رنگ زرد می‌زنند. که نهایتاً با چرخش زیاد در دست زردی خود را از دست داده و به همان رنگ سابق خود تغییر رنگ می‌دهد.

شاه مقصود زرد چینی

این تسبیح‌ها در رنگ خود شبیه شاه مقصود اصل هستند. رنگ آنها ثابت است و جلای لازم را هم دارد. کار پرداخت آنها با دستگاه انجام شده و دقیقا مثل شاه مقصود اصل بر روی آن کار شده است.

دسته‌های فوق از نظر ظاهری بسیار به هم شباهت دارند. روش قابل ذکر دیگری برای تشخیص شاه مقصود اصل از نوع تقلبی آن وجود ندارد

تجربه و تبحر کافی در این زمینه می‌تواند شما را از دام متقبلان و کلاهبرداران در امان بدارد. برای اطمینان بیشتر ترجیحا از فروشگاه‌ها و افراد معتبر خریداری کنید.

راه‌های تشخیص شاه مقصود اصل از تقلبی

شفافیت

شاه مقصود اصل هر چه شفاف‌تر باشد قیمت آن هم بالاتر و ارزش آن بیشتر است. یعنی وقتی تسبیح شاه مقصود را به دست می‌گیریم باید به قدری شفاف باشد که داخل آن و نخی که از بین آن رد شده، دیده شود. این سنگ هر چقدر کدرتر باشد ارزش آن کمتر است.

پاکی

منظور از پاکی این است که داخل سنگ نباید ناخالصی وجود داشته باشد. این سنگ‌ها به دلیل اینکه از داخل معدن و کوه استخراج می‌شوند احتمال ناخالصی دارند.

ما نوع اصل این سنگ آن است که ناخالصی‌هایی که به صورت لکه‌های قهوه‌ای یا سفید درون سنگ دیده می‌شود، در آن نباشد.

تراش

در سنگ و تسبیح شاه مقصود اصل، بر خلاف دیگر تسبیح‌ها تراش آن کار دست می‌باشد. به دلیل کیفیت بالای سنگ باید با دقت این کار انجام شود.

اما در نوع کدر و لکه‌دار آن دقت زیادی لازم نیست. زیرا سنگ آن ارزش بالایی ندارد. دقتی که در سنگ‌های شفاف و پاک صورت می‌گیرد، خود بر ارزش سنگ می‌افزاید.

تسبیح‌های شاه مقصود اصل را معمولا از ریز به درشت در نخ جای می‌دهند. دقت بالا در چیدن سنگ‌ها در نخ، حاکی از ارزشمند بودن این سنگ است.

دانه‌های رو به روی یکدیگر در تسبیح هم دقیقا به یک اندازه تراش می‌خورند. قمیت تسبیح هم بسته به این ظرافت‌ها تغییر می‌کند. اگر این دقت‌ها صورت نگیرد از ارزش سنگ تسبیح کاسته می‌شود.

جلا

شاه مقصود اصل از جلای خاصی برخوردار است، جلا یعنی براق بودن مهره‌ها. این جلا هر چقدر در تسبیح بیشتر باشد آن تسبیح گران‌تر و زیباتر خواهد بود.

و همان طور که ذکر شد، علت اینکه شاه مقصود کار کرده گران‌تر ازنوع دست نخوردۀ آن است نیز همین ویژگی است. هر چقدر سنگ تسبیح بیشتر دست بخورد و کار کرده باشد، براق‌تر و زیباتر و البته گران‌تر می‌شود.

رنگ

رنگ شاه مقصود اصل باید یک دست باشد، یعنی تمام مهره‌های یک تسبیح از یک رنگ و یک اندازه شفافیت و جلا برخوردار باشد. اگر برخی از دانه‌های تسبیح کمرنگ‌تر و برخی پر رنگ‌تر باشد، این چند رنگی از قیمت سنگ می‌کاهد.

بعضی عوامل دیگر هم هستند که در ارزش شاه مقصود تأثیر دارند. از جمله عدسی داخل تسبیح، که برای زیبایی بین تمام مهره‌های آن یک عدسی جایگذاری می‌شود.

این تسبیح معمولا فقط برای چرخاندن در دست ساخته می‌شود و برای ذکر گفتن از آن استفاده نمی‌شود

خواص سنگ شاه مقصود اصل

این سنگ با ارزش دارای نیرویی آرام‌بخش است. سبب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. باعث هماهنگی در اعصاب شده در تقویت قلب و اصلاح جریان خون مؤثر است.

ارتعاشات مناسب برای فعال‌سازی کل سیستم بدن و هماهنگی اعصاب و تقویت دستگاه عصبی از دیگر خواص شاه مقصود اصل می‌باشد.

برای درمان افسردگی، بی‌خوابی و حالت‌های ضعف تأثیر دارد. کلیه را تقویت و برای بیماران کبدی بسیار مفید است.

اعصاب حس چشایی را تحریک و غدد را تقویت می‌کند. باعث نیرو بخشیدن به ستون فقرات می‌شود. سردردهای عصبی و میگرنی را تسکین می‌دهد. برای تنگی نفس بسیار خوب است، قدرت تمرکز و خلاقیت را بالا می‌برد. باعث ایجاد روحیه‌ای شاد می‌شود.

باعث رفع نگرانی شده، انرژی‌های مضر را دفع می‌کند. قوای جنسی را نیز افزایش می دهد. باعث دفع انرژی های منفی و جذب انرژی‌های مثبت. از دیگر خواص معنوی این سنگ با ارزش، این است که افرادی که با این تسبیح ذکر می‌گویند کسب و کارشان رونق پیدا میکند.