برادر سرکرده شبکه حقانی در فهرست تروریست‌های جهانی جای گرفت

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 8745

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از تسنیم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این کشور «عبدالعزیز حقانی» برادر سرکرده شبکه حقانی را در فهرست تروریست‌های جهانی گنجانده است.

«سراج‌الدین حقانی» سرکرده شبکه حقانی که به تازگی معاون رهبر طالبان تعیین شده، از گذشته به این طرف تحت تعقیب واشنگتن بوده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است:  سالهاست عبدالعزیز حقانی در طراحی و اجرای حملات تروریستی علیه اهداف دولتی در افغانستان دست دارد و پس از مرگ برادرش «بدرالدین حقانی»، بارها مسئولیت حملات تروریستی بزرگ گروه حقانی را بر عهده گرفته است.

گفته می‌شود که شبکه حقانی با القاعده ارتباط نزدیک دارد و در انجام شماری زیادی از مرگبار ترین حملات در افغانستان مقصر دست دارد.

آمریکا قبلا پنج میلیون دلار برای دستگیری و کشتن عبدالعزیز جایزه تعیین کرده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ نام عبدالعزیز حقانی را به عنوان یک تروریست بین المللی در فهرست سیاه خود ثبت کرده و تمام دارایی‌های این فرد در آمریکا مسدود و هر گونه معامله و دادوستد شهروندان آمریکایی با وی ممنوع شده است.

شبکه حقانی اکنون توسط «سراج الدین حقانی» فرزند «جلال الدین حقانی» که به تازگی معاون رهبر جدید طالبان افغانستان شده، هدایت می‌شود.

گروه حقانی اواخر دهه 70 میلادی برای مبارزه با اشغالگران اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان تشکیل شد. آمریکا این گروه را به دست داشتن در بسیاری از حملات مرگبار ده سال اخیر در افغانستان از جمله حمله به پایگاه نظامی اردوگاه «چپمن» در سال 2009 (1387) که طی آن 9 نفر از عوامل سازمان سیا کشته شدند، متهم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گروه حقانی را به طراحی و اجرای حمله سپتامبر 2011 (مهر 90) به سفارت آمریکا در کابل و مقر اصلی نیروهای ناتو در آن شهر متهم کرده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟