بحران بین المللی جلریز

  • انتشار: ۱۴ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 63120



تقریباً بیست سال است که چهل کشور غربی به افغانستان لشکر کشیده‌اند؛ تا نظم و امنیت را در این کشور برقرار و گروه تروریسی طالبان را سرکوب کنند.

از طرف دیگر، همین کشورها مکرراً بر مردم افغانستان منّت نهاده‌اند که ما چهار صد هزار قوای مسلح برای کشور افغانستان، تربیت و تجهیز و تمویل کرده‌ایم.

از جانب سوم، سال‌هاست که ما با ایالات متحده “پیمان امنیتی” یا پروتکل وابستگی داریم و اردوی آن کشور در قلمرو ما حضور و پایگاه نظامی دارد.

ولی با همه‌ی این تدابیر و تمهیدات، در طول همان بیست سال حضور پرهیاهوی چهل کشور غربی، درّه‌ای «جلریز» در بیخِ گوش پایتخت و پایگاه‌های نظامی غرب، به تونل مرگ و قتل برای هزاره‌ها تبدیل شده است و مکرراً شاهد قربانی شدن مسافران و افراد ملکی در این درّه‌ای وحشت و کشتار هستیم.

اما طنزِ جالب قضیه اینجاست که جوالی‌های رسانه‌ای و سربازان سایبری غرب در افغانستان به جای آنکه تأمین امنیت جلریز را از هم‌پیمان نظامی خود (امریکا) و 39 کشورِ غربی دیگر و دولت و اردوی ملی افغانستان مطالبه کنند؛ آن مسئولیتِ دشوار را از افراد و مجموعه‌هایی مطالبه می‌کنند که امنیت جلریز هیچ ربطی به آنها ندارد.

هرگاه مسلمانان به مراسم عبادی حج می‌روند، اینان می‌گویند: حجِ ما جلریز است! اگر به زیارت کربلا یا اربعین می‌روند، باز فریاد می‌زنند که کربلای ما جلریز است! اگر عزاداری عاشورا را برگزار می‌کنند، باز می‌گویند: عاشورای ما جلریز است! اگر با مردم فلسطین یا یمن همدردی می‌کنند، باز واویلا سر می‌دهند که فلسطین و یمنِ ما جلریز است!

کسی باید از این جوالی‌های امریکا و غرب پرسان کند که اگر قرار است امنیت جلریز را زائران حج و کربلا و عزاداران عاشورا و مدافعان فلسطین و یمن، تأمین و تضمین کنند؛ پس آن ارباب ببرِ کاغذی شما (امریکا) در افغانستان چه غلطی می‌کند؟! وظیفه و مسئولیت آن بزرگترین چپاولگر سیّارۀ ما در افغانستان چیست؟! 39 کشور اشغالگر دیگر فقط برای ترویج فسق و فساد آمده‌اند یا برای مبارزه با طالبان و تأمین امنیت مردم؟! آیا حفاظت از جان شهروندان در یک کشورِ اشغال‌شده، وظیفه‌ی قوای اشغالگر و دولتِ دست‌نشانده و اردوی تربیت شدۀ آنان است یا وظیفه‌ی زایران حج و کربلا و عزادارن حسینی و حامیانِ فلسطین و یمن؟!

و سئوال آخر: اگر واقعاً امریکا و غرب آنقدر ناتوان یا فریبکار هستند که از تأمین امنیتِ یک درّه هم عاجزند؛ پس شما چرا به این ببرهای کاغذی تکیه کرده‌اید و بلندگو و سخنگوی اشغالگرانِ وطن خود در شبکه‌های اجتماعی شده‌اید؟!

مسیح ارزگانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟