بحث در کابینه پیرامون عقب نشینی ساختمان کنسولگری ایران در هرات به کجا رسید؟

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 20270

در جلسه روز گذشته کابینه که با حضور رئیس جمهور و تعدادی از دیگر از مقامات برگزار شده بود، در مورد جنجال ها پیرامون عقب نشینی ساختمان کنسولگری ایران در هرات، وزارت امور خارجه را موظف شده است تا زمین بدیل را برای کنسولگری ایران مقیم هرات تدارک و طبق صراحت قانون فروش عقار به نمایندگی های سیاسی دول خارجی، مقاولۀ آنرا ترتیب و به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.”

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است؛ در قسمت دیگر جلسه معین مالی و اداری وزارت امور خارجه معضله زمین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات را به جلسه مطرح و علاوه نمودند؛ از آنجائیکه شهرداری هرات طرح عریض نمودن یکی از جاده های اصلی شهر هرات را روی دست گرفته و تمام ساختمان هایی راکه در میسر آن قرار گرفته اند تخریب نموده است، قونسلگری ایران به دلیل اینکه اقداماتش در خرید زمین کنسولگری آن کشور مقیم هرات قانونی بوده و اسناد ملکیت زمین ها را در محاکم محلی طی مراحل و سند قانونی ملکیت در دست دارد، مانع تحقق ماستر پلان شده و تخریب دیوار و عقب نشینی را مشروط به پرداخت قیمت و یا واگذاری زمین در ساحات دیگر نموده است اما این اقدام جانب ایران در مخالفت صریح با قوانین اساسی گذشته و کنونی افغانستان و قانون فروش عقار به نمایندگی های سیاسی دول خارجی می باشد.

مرتضوی گفته است؛ کابینه جمهوری اسلامی افغانستان وزارت امور خارجه را موظف نمود تا زمین بدیل را برای کنسولگری جمهوری اسلامی ایران مقیم شهر هرات تدارک و طبق صراحت قانون فروش عقار به نمایندگی های سیاسی دول خارجی، مقاولۀ آنرا ترتیب و به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید.”

حدود یک و نیم سال پیش شهرداری هرات، روند بزرگ‌سازی سرک موسوم به خواجه علی موفق از خیابان‌های اصلی شهر هرات را آغاز کرد. کنسولگری ایران در همین خیابان واقع شده است. شهرداری هرات تمامی ملکیت‌های این مسیر را عقب راند و کار قیرریزی این سرک نیز به پایان رسیده است. اما دیوار بلند کنسولگری ایران تنها مانع برای افتتاح این خیابان است.

شهرداری هرات، دست‌کم یک‌بار دیوارهای استنادی روبه‌روی کنسولگری ایران را تخریب کرد. موضوعی که منجر به تعلیق یک هفته‌ای خدمات کنسولی ایران در هرات شد و پس از آن سرکنسول ایران در هرات، در یک نشست خبری با رسانه‌ها خواستار معذرت‌خواهی عاملان تخریب دیوار استنادی کنسولگری ایران و معرفی آنان به نهادهای قضایی شد و رییس‌جمهور غنی شهردار هرات را به کابل فرخواند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟