با وجود پیشرفت در عرصه های نظامی، اما در کاهش بی ثباتی سیاسی و مدنی در افغانستان هیچ اقدامی نشده است

  • انتشار: ۲۰ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 38004

یک محقق در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در گزارشی در مورد وضعیت افغانستان نوشته بود که بعد از اعلام شدن راهبرد دونالد ترامپ برای افغانستان، پیشرفت های قابل توجهی در تاکتیک های نظامی بوجود آمده است، اما در راستای کاهش بی ثباتی سیاسی و مدنی در افغانستان هیچ اقدامی نشده است.

تصوير جنگ افغانستان زماني واضح تر مي شود که فصل تشديد درگيري ها در ماه هاي آپريل و می شروع شود. هواپيماهاي آمريکايي و افغانستاني در فصل زمستان بيشتر بر حمله به اهداف مرتبط با مواد مخدر متمرکز بوده اند که از منابع اصلي درآمد طالبان است.

آنتوني کوردزمن محقق ارشد مرکز مطالعات راهبردي و بين الملل ماه گذشته در مقاله اي نوشت دولت آمريکا پيشرفت هاي قابل توجهي در تاکتيک ها و طرح هاي نظامي در افغانستان داشته است اما هيچ اقدامي در راستاي کاهش بي ثباتي سياسي و مدني انجام نداده است. به نظر مي رسد با نزديک شدن به انتخابات کنگره در ماه ژوئيه اين چالش به مراتب پررنگ تر شود.

کوردزمن تاکيد کرد «دولت آمريکا نه تنها با زوال شرايط امنيتي روبرو است بلکه فاقد يک راهبرد مشخص سياسي، حاکميتي و اقتصادي براي ايجاد ثبات در افغانستان است و ارتش آمريکا با يک ماموريت غيرممکن در اين کشور مواجه بوده است.»

ضعف دولت مرکزي و روش هاي انعطاف پذير طالبان در مبارزه با دولت تنها مشکلات آمريکا در جنگ افغانستان نبوده اند. بلکه آمريکا به گفته جنرال جوزف ووتل یک فرمانده ارشد نيروهاي آمریکایی، با دخالت هاي روسيه هم روبرو بوده است.

وي ماه گذشته به يک کميته در کنگره آمريکا گفت مسکو از طريق بزرگنمايي حضور شبه نظاميان داعش در افغانستان به دنبال تضعيف نفوذگذاري آمريکا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در افغانستان است و اين امر را به عنوان شکست آمريکا معرفي مي کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟