با هلیله سیاه جوان، لاغر و شاداب بمانید

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 97106

هلیله سیاه یا اکسیر جوانی یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی هندی کاربردهای فراوانی برای آن ذکر شده است.

هلیله سیاه و خاصیت های فوق العاده اش

هلیله درختی است بلند که پوسته ی آن قهوه ای رنگ است و برگ هایی سبز رنگ به شکل اشکی دارد. بر اساس طب قدیم هلیله خواص بسیار زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد.

از مهمترین ویژگی های هلیله سیاه خاصیت جوان کنندگی آن است.

در این نوشته شما می توانید با خواص خارق العاده این داروی گیاهی آشنا شوید.

هلیله سیاه چیست

هلیله دارویی گیاهی است که در ظاهر شباهت به بادام دارد و پوست روی آن راه  راه است. هر کدام از هلیله های رسیده دارای یک هسته است که هنگامی که پیش از تشکیل شدن هسته از درخت چیده شود، خشک شده به رنگ سیاه در می آید، به همین دلیل به آن هلیله سیاه گفته می شود.

زمانی که میوه هلیله به صورت کامل برسد زرد رنگ می شود و به آن هلیله زرد می گویند. از هسته ی هلیله روغنی به رنگ زرد می گیرند و از تنه ی درخت آن نوعی صمغ به عمل می آید.

این درخت در مناطق جنگی می روید، جایی که تپه های زیادی دارد مناطقی مانند قسمت های جنوبی هیمالیا که ارتفاعات آن پوشیده از جنگل های سر سبز است.

در هلیله ۳۲ تا ۴۵ درصد تانین و ۱۸ نوع آمینو اسید وجود دارد. وجود تانن در این گیاه باعث شده طعم آن گس باشد.

زمانی که هلیله می رسد و رنگ آن زرد می شود میزان تانن آن کم و مقدار تاکسین هایش افزایش پیدا می کند.

این گیاه دارویی منبع آنتی اکسیدان هایی مانند الاجیک اسید، گالیک اسد، چبولیک اسید، فلانول گلیکوزید، سلنیوم، ویتامین ث و ویتامین ای می باشد.

در گذشته هلیله ها در هفت نوع  مختلف وجود داشتند اما حالا ما فقط سه نوع از آن را در دست داریم که هر سه نوعش از یک درخت عمل می آید و تفاوت شان فقط در سن شان است.

خواص هلیله سیاه

این داروی گیاهی تلخ مزه است و طبع گرم و خشک دارد و قابض می باشد که در طب سنتی ایرانی و هندی خواص فراوانی را به آن نسبت داده اند.

  • سفید کردن دندان

یکی از خواص هلیله سیاه خاصیت سفید کنندگی دندان است. برای این منظور هلیله سیاه را که به صورت خشک در عطاری ها یافت می شود را آسیاب کنید و با یک پارچه طوری نازک الک کنید.

هلیله سیاه و خاصیت های فوق العاده اش

بعد از این کار می توانید پودر را در یک شیشه در بسته نگهداری کنید و هر بار مقداری از آن را روی مسواک خود بریزید و دندان های تان را با آن تمیز کنید. این کار باعث می شود دهان تان از باکتری های مضر پاک شود.

همچنین از این داروی گیاهی می توانید برای از بین بردن جوش ها و آفت های دهان تان استفاده کنید به این ترتیب که پودر هلیله و آب دوغ را با هم ترکیب کنید و با قرقره کردن این ترکیب التهابات دهانی خود را از بین ببرید و درد دندان و لثه تان را بهبود ببخشید.

  • بهبود کار دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص فوق العاده ای که برای هلیله سیاه گفته شده است خاصیت آن در تقویت دستگاه گوارش است.

استفاده مرتب از هلیله سیاه می تواند به کیفیت جذب مواد غذایی به شما کمک کند. همچنین پودر هلیله می تواند به عنوان یک ملین طبیعی برای روده عمل کند و سموم بدن را به سرعت دفع کند.

زمانی که هلیله را استفاده می کنید ممکن است در اوایل دچار نفخ شوید اما بعد از مدتی استفاده پی در پی حرکت روده ها افزایش پیدا می کند و نفخ به سرعت کاهش پیدا می کند.

  • خاصیت آنتی اکسیدانی هلیله

پودر هلیله ی سیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ث و ویتامین ای می باشد و باعث می شود بدن در مقابل انواع سرطان ها و دیگر بیماری های خطرناک از بدن محافظت کند.

اگر می خواهید از بیماری های پیری در امان بمانید عصاره هلیله سیاه استفاده کنید که باعث تقویت آنتی اکسیدان های کبدی و کلیه می شود.

همچنین هلیله سیاه دارای خواص آنتی باکتریالی بسیار قوی می باشد که برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی که ممکن است از ویروس های معلق در هوا به وجود بیاید مفید است.

  • کاهش اسید معده و درمان زخم معده

پودر هلیله سیاه باعث کاهش اسید معده می شود و زخم هایی که از ترشح زیاد اسیده معده به وجود می آید را درمان می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در هلیله با باکتری هلیکوباکتر در بدن مبارزه می کند.

  • سندروم متابولیک و دیابت

از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو و پیش نیاز برای سندروم متابولیک می توان مقدار زیاد گلوکز، کم شدن حساسیت به انسولین بدن و همچنین رژیم غذایی نامناسب را نام برد.

البته بیماران دیابتی که در حال مصرف داروهای کاهش قند هستند حتماً قبل از استفاده هلیله های سیاه یا زرد به صورت خوراکی با پزشک خود مشورت کنند.

هلیله سیاه و خاصیت های فوق العاده اش
  • هلیله و لاغری

همانطور که گفته شد مصرف هلیله کار دستگاه گوارش را آسان تر می کند و به جذب بهتر مواد غذایی و هضم بهتر و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.

زمانی که هلیله سیاه را استفاده می کنید صفرای شما افزایش پیدا می کند، چربی سوزی را افزایش می دهد و باعث کنترل وزن و جلوگیری از چاقی می شود.

  • خواص هلیله برای چشم

این گیاه پر خاصیت برای بیشتر مشکلات چشمی به صورت دارو عمل می کند. شما می توانید از هلیله برای شست و شوی چشم های خود استفاده کنید.

آب هلیله دارای خاصیت تسکین است و همچنین خواص ضد التهابی فوق العاده ای دارد که باعث کاهش عفونت می شود.

به این منظور هلیله را شسته و یک شب تا صبح در آب خیس کنید و چشمان خود را با آن شستشو دهید.

  • هلیله و زیبایی

استفاده از هلیله به شما برای رفع حساسیت های پوستی کمک می کند. خمیر هلیله سیاه را به صورت خمیر در آورده و آن را به پوست خود بمالید.

برای اینکه خمیر هلیله داشته باشید، میوه تازه ی آن را با مقداری آب جوشیده در هاون بکوبید و به شکل خمیر در آورده روی پوست صورت تان قرار دهید و شاهد معجزه ی آن روی پوست تان باشید.