با عصبانیت های هنگام پریود چه کنیم؟!

  • انتشار: ۱۰ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 94952

خانم ها در یک ماه حالت های مختلف روحی را تجربه می کنند. آنها ماه شان به دو قسمت تقسیم می شود؛ دو هفته از آن را حال شان خوب است و از نظر روحی آرامش دارند و دو هفته یک‌دفعه‌ای دیگر سراسیمه هستند و بی حال و حوصله می شوند.

البته شدت و نوع این حالت ها در افراد مختلف متفاوت است. با این حال اکثر خانم ها در یک هفته مانده به دوران پریود یا همان قاعدگی شان تغییرات محسوسی در خلق و خوی خود احساس می کنند.

عصبانیت های دوران پریود

فیزیک زنان نیز در این دوره تحت تاثیر قرار می گیرد؛ دردهای سینه، درد زیر شکم، درد کمر، سردرد و … از جمله مشکلاتی است که در روزهای قاعدگی تجربه می شود.

خانم ها با اکثر این مشکلات و نا آرامی ها  با وجود تمام سختی هایش کنار می آیند اما گاهی اوقات دردهای ناشی از این دوره به قدری زیاد است و علائم روحی آن به حدی آزار دهنده، که زندگی روزمره فرد را مختل می کند و گاها غیر قابل تحمل می شود.

استروژن و پروژسترون

مشکلاتی که زنان در این دوره تجربه می کنند به سندرم پیش از قاعدگی یا PMS معروف هستند. تمام این نا آرامی ها و اختلالات معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن زن رخ می دهد.

کارشناسان، عامل اصلی این تغییرات هورمونی را پروژسترون می دانند. پروژسترون و استروژن هر دو از هورمون های زنانه هستند که در بدن زنان با یکدیگر در تعادل فعالیت می کنند.

بالا رفتن این هورمون ها و همچنین پایین آمدن شان نشان دهنده ی تخم گذاری و بعد عدم بارداری و همچنین دوره قاعدگی می باشد.

زمانی که سیکل قاعدگی شروع می شود، استروژن بالا می رود و در نیمه های سیکل که تخمک ها آزاد می شوند جسم زرد که تولید کننده پروژسترون می باشد ایجاد می شود.

این ماده، رحم را به حالت ترشحی در می آورد تا اگر بخواهد بارداری اتفاق بیفتد، رحم بتواند محل مناسبی برای جایگزین شدن جنین باشد.

عصبانیت های زمان پریود

هورمون زنانه ی پروژسترون هم دارای خاصیت های خوب است و هم خواص بد دارد. از فواید این هورمون همان طور که گفته شد شل کردن رحم و نگهداری جنین است.

عصبانیت های دوران پریود

اما خاصیت بد آن، احتباس آب است که هم می تواند بر روی سلول های مغزی تاثیر خود را بگذارد و روی دیگر اندام ها از جمله سینه ها.

معمولاً سینه های خانم ها در این زمان سفت و دردناک می شود. حالت های روحی تحریک پذیری را تجربه می کنند و عصبانیت و افسردگی بیشتر از هر زمان دیگری به سراغ شان می آید.

دردهای زیر شکم، ورم پاها و گاها دیگر اندام ها، از دیگر نشانه های سندروم پیش از قاعدگی می باشد که اکثرا به عصبیت های پریودی ختم می گردند.

داروهای موثر برای دردهای قاعدگی

برای این که از رنج ها و مشکلات PMS تا حدودی در امان بمانیم، توصیه های پزشکی و دارویی و سنتی زیادی شده است. اغلب پزشک ها برای رفع دردهای این دوره از انواع مسکن ها استفاده می کنند.

در برخی مواقع برای کاهش دردهای سینه در بانوان ، ویتامین ای را پیشنهاد می کنند، داروهای ادرار آور دیگری نیز هستند که پزشکان برای رفع ورم در پاهای خانم ها تجویز می نمایند.

گاها نیز برای رفع حالت های افسردگی و روانی که به خانم ها دست می دهد، پزشک مجبور به تجویز داروهای آرامبخش می شود.

دردهای دوران پریود

در طب سنتی نیز برای درمان تقریبی این علائم از گیاهان دارویی استفاده می شود. برخی از این گیاهان برای دردهای جسمی از جمله کمردرد و دردهای زیر شکمی تجویز می شوند و برخی نیز برای بر طرف کردن علائم روحی سندروم قاعدگی.

گیاهان دارویی آرامبخش از جمله گل گاو زبان می توانند برای تعادل حالت های روحی در افراد به خصوص زنان در دوران آزادهنده ی پریود بسیار موثر باشند.

رازیانه نیز دارویی است که از جمله بیس های داروهای مخصوص بانوان به شمار می رود. مصرف آن در دروان پریود را با مشورت حکیم انجام دهید.

همه افراد و کسانی که سندروم قاعدگی را تجربه می کنند با یک نسخه ی واحد قابل درمان نیستند، هر کسی با توجه به سیستم عصبی و فیزیکی خود دارو دریافت می کند.

خانم هایی هستند که دردهای زیرشکمی و سینه شان بیشتر است، برخی نیز از ورم پاها رنج بیشتری می برند، سردرد و دردهای کمر نیز دسته ی دیگری از خانم ها را آزار می دهد. به همین دلیل خوردن داروها به صورت خودسرانه و تجویز دارو و نسخه ای یکسان برای دردهای دوران قاعدگی کار عاقلانه ای نیست.

پیشنهادهایی برای کم شدن عصبیت در دوره قاعدگی

خوب است میزان آهن خون خود را چک کنید، به دلیل این که کم خونی یکی از عوامل تشدید عصبیت در افراد می باشد. ورزش کردن و پیاده روی باعث می شود آندورفین در خون شما ترشح شود و باعث کمتر شدن علائم پیش از قاعدگی شما شود.

درد و عصبانیت هنگام پریود

برای اینکه از تنش های روحی و درونی شما کاسته شود می توانید قبل از شروع دوره تان با مشورت پزشک از ویتامین های ب۶ و ای استفاده کنید.

منابعی که حاوی این ویتامین ها هستند، موز، جگر، عدس، اسفناج، سیب زمینی و جوانه گندم به عنوان منبع غنی از ویتامین ای می باشد.

سعی کنید از مواد حاوی سدیم در این دوره استفاده نکنید زیرا سدیم باعث می شود آب در بدن شما حفظ شود و شکم نفخ کند. از جمله غذاهایی که حاوی سدیم هستند، زیتون شور، سوسیس و کالباس، خیار شور و پنیر شور می باشند.

سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و از نوشیدن مواد کافئین دار از جمله قهوه در این روزها خودداری نمایید. سعی کنید خرما، موز، آناناس، گوجه فرنگی و … که باعث واکنش سروتونین در بدن می شود را در سبد غذایی دوره قاعدگی تان قرار دهید.

سعی کنید از خوراکی های با طبع سرد پرهیز کنید، این خوراکی ها به دلیل طبع شان ممکن است دردهای زیر شکمی را در شما افزایش دهد.

رو آوردن به خوراکی های گرم در این دوره کاری کاملا عاقلانه و سلامت پسندانه است. اگر به دنبال مسکن طبیعی و ارگانیک برای دردهای دوران پریودتان هستند زنجبیل می تواند کمک بزرگی به شما کند.