بانک مرکزی طالبان قطع کمکهای نقدی بشردوستانه را تکذیب کرد

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 135228

بانک مرکزی افغانستان که تحت مدیریت طالبان است، خبرهای منتشرشده درباره‌ی قطع کمک‌های نقدی بشردوستانه به افغانستان را رد کرده است.

به نقل از اطلاعات روز، اخیرا گزارش‌هایی به نقل از سخن‌گوی بانک مرکزی درباره‌ی تعلیق کمک‌های نقدی بشردوستانه منتشر شده بود اما بانک مرکزی امروز (یک‌شنبه، ۱۸ جدی) در اعلامیه‌ای این گزارش‌ها را دور از حقیقت خوانده است.

بانک مرکزی افزوده است که از هر اقدام اصولی که سبب ورود اسعار به کشور شود و به نیازمندان جامعه کمک کند قدردانی می‌کند.

تا اکنون ۲۱ بسته‌ی ۴۰ میلیون‌ دالری و بیش از ۳۰ بسته‌ی ۳۲ میلیون دالری به افغانستان رسیده است.

براساس آمار بانک مرکزی، در مجموع میزان کمک‌های نقدی جامعه‌ی جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان به بیش از یک میلیارد و ۷۹۳ میلیون دالر می‌رسد.

آخرین بسته‌ی نقدی ۴۰ میلیون دالر امریکایی روز چهارشنبه، ۲۳ قوس به کشور رسید.

در این مدت خبری از ورود بسته‌های پول نیست؛ در حالی‌که در گذشته هفته‌‌ی یک یا دو بسته‌ی ۴۰ میلیون دالری به کابل می‌رسید.

موضوع قطع کمک‌های نقدی بشردوستانه در حالی مطرح می‌شود که طالبان کار زنان در سازمان‌های بشردوستانه را منع کرده‌اند. این امر واکنش‌های جهانی را در پی داشته است و برخی از نهادهای کمک‌‌رسان فعالیت شان را متوقف کرده‌اند.

به‌تازگی مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ممنوعیت کار زنان در مؤسسات داخلی و خارجی را ضربه‌ای بر ظرفیت‌های کمک‌رسانی برای حدود ۲۸ میلیون نفر دانسته است.

او اضافه کرده است در صورتی که ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان لغو نشود، کمک‌های سازمان ملل نمی‌تواند ادامه یابد.

گریفیتس گفته است که قرار است به‌زودی برای گفت‌وگو در مورد این «بن‌بست» به کابل سفر کند. او افزوده است: «بدون کار زنان، ما نمی‌توانیم برای افرادی که در واقع هدف اولیه کمک‌های بشردوستانه برای زنان و دختران هستند، کمک ارائه کنیم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟