بانک جهانی: بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان چالش برانگیز خواهد بود

  • انتشار: ۱۷ حمل ۱۴۰۰
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 109875

بانک جهانی به تازگی در گزارشی اعلام کرده است که چالش‌های امنیتی، سیاسی و احتمال کاهش میزان کمک‌های بین‌المللی روند رشد اقتصادی افغانستان را که با شیوع کرونا متاثر شده، کُند کرده است.  

این بانک پیشبینی کرده است که افغانستان در سال ۲۰۲۱ یک درصد رشد اقتصادی خواهد داشت و در سال ۲۰۲۲ در صورتی که بحران کرونا کمرنگ شود، احتمال دارد این میزان رشد به حدود سه درصد افزایش یابد.

در گزارش بانک جهانی گفته شده است که به دلیل رشد سریع جمعیت در افغانستان، بعید است که درآمد سرانه تا سال ۲۰۲۵ به سطح قبل از کرونا برگردد.

بانک جهانی در این گزارش تصریح کرده است که رشد قوی سکتور زراعت در افغانستان در جریان سال ۲۰۲۰ تا حدودی توانست سبب تامین ثبات اقتصادی شود.

با این حال، طبق اطلاعات بانک جهانی، رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود دو درصد کاهش داشته است که نسبت به پیشبینی‌های قبلی کمتر بوده است.

این بانک گفته است که بهبود کامل اوضاع اقتصادی در افغانستان بسیار چالش برانگیز خواهد بود، زیرا تعداد زیادی از کارخانه‌ها و شرکت‌ها بسته شدند و بسیاری از کسب و کار‌ها از بین رفته است.

بر اساس این گزارش، اعتماد سکتور خصوصی بر اوضاع به دلیل شرایط سخت امنیتی و نگرانی‌ها از نتایج گفتگو‌های صلح، خروج احتمالی نیرو‌های خارجی و کاهش قابل توجه کمک‌های بین المللی، به شدت کم شده است. علاوه بر آن پیشبینی می‌شود که افغانستان در سال ۲۰۲۱ با خشکسالی مواجه گردد که این امر به نوبه خود موجب کم شدن فعالیت‌های زراعتی شده و عامل دیگری در کاهش رشد اقتصادی این کشور خواهد گردید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟