باشنده های جوزجان از ظلم داعش می گویند

  • انتشار: ۱۰ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 35059
نیروهای داعش

شماری از باشنده های جوزجان ضمن انتقاد از حکومت در مورد سرکوب نکردن داعش در مناطق مختلف این ولایت، می گویند که داعش تمامی مکاتب در مناطق تحت کنترلش را مسدود کرده است و مانع از رفتن اطفال به مکتب می شود.

این باشنده های ولایت جوزجان که از خانه های خود فرار کرده اند می گویند که گروه تروریستی داعش آنها را تهدید کرده اند که و دست به اخاذی از مردم می زنند، آنان می گویند اگر به داعش باج ندهند، گاو و گوسفندهایشان را داعش به غنیمت می گیرند.

بسیاری از باشندگان درزاب و ولسوالی همسایه‌اش قوش‌تپه، شکایت مشابهی دارند.

اکنون به نظر می‌آید که پس از چندین ماه، جنگجویان داعش در درزاب و قوش‌تپه در برابر حمله‌های نیروهای افغان و نیز طالبان مقاومت نشان داده‌اند.

یکی از باشنده های جوزجان به رادیو آزادی گفته است که جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در محل، جوانان ریشدار با لنگی‌های سیاه رنگ اند که عینک‌های دودی به چشم می‌گذارند و با موترسایکل‌ها گشت‌وگذار می‌کنند.

وی گفت: “آن‌ها گاو و گوسفند مردم محلی را به‌عنوان غنیمت می‌گیرند و آن‌ها را تهدید می‌کنند و کسانی را که با دولت کار می‌کنند تهدید می‌کنند و می‌کشند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند که مردم محلی اموال‌‌شان را از یک مکان به محل دیگر منتقل کنند. هم‌چنین، معاش معلمان محلی که ماهانه ۵ هزار تا ۷ هزار افغانی می‌شود را می‌گیرند.”

به‌گفته لطف‌الله عزیزی والی جوزجان، جنگجویان داعش با شورشیان طالبان درگیرند. وی می گوید “بیش از ۵۰۰ جنگجوی داعش و بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ جنگجوی طالبان در درزاب وجود دارند. آن‌ها اغلب با یکدیگر جنگ می‌کنند.”

رحمت‌الله حشر، ولسوال پیشین درزاب، گفته است که جنگجویان ازبکستانی هسته‌ای مرکزی گروه داعش در محل را تشکیل می‌دهند.

حضور جنگجویان آسیای میانه‌ای جنگ دیده در جوزجان که با ترکمنستان راه دارد، اکنون به نظر می‌رسد که اسباب نگرانی روسیه را فراهم کرده‌است.

جنگجویان وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در آخرهای سال ۲۰۱۴ در افغانستان و پاکستان ظاهر شدند و در اول‌های سال ۲۰۱۵ میلادی زیرنام شاخۀ ولایت خراسان این گروه رسماً اعلام موجودیت کردند.

مقام‌های محلی در جوزجان می‌گویند در آیندۀ نزدیک عملیات نظامی را برای پاکسازی ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه از وجود جنگجویان داعش راه اندازی خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟