«بازی تاج و تخت»: ملک سلمان کناره گیری میکند؟!

  • انتشار: ۲۷ جدی ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12052

مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن به نقل از منابع عالی رتبه آگاه اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز احتمالا قصد دارد از سلطنت به نفع پسرش کناره گیری کند و این اتفاق ظرف چند هفته آتی رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از ایسنا، مرکز مطالعات خلیج فارس در واشنگتن در گزارش خود آورده است: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به برادرانش اعلام کرده که باید برای حفظ ثبات این کشور روش جانشینی پادشاه که در حال حاضر به صورت افقی است و به برادران به ارث می‌رسد، تغییر کند و به جای آن روش عمودی در پیش گرفته شود به این ترتیب که فرزندان جانشین پادشاه شوند.

از زمان تأسیس سلطنت سعودی در سال 1932 تخت پادشاهی از عبدالعزیز، موسس آل سعود به پسرش سعود و بعدا به فیصل و پس از فیصل نیز به خالد، فهد و عبدالله رسید تا الآن نیز که به ملک سلمان بن عبدالعزیز رسیده است.

براساس قانون کنونی جانشینی به محمد بن نایف، ولیعهد عربستان می‌رسد که براساس این گزارش وی از سوی پسرعمویش یعنی محمد بن سلمان، پسر پادشاه به حاشیه رانده شده است.

در این گزارش به نقل از منابع عالی رتبه آمده است که ملک سلمان در طرح خود برای بر تخت نشاندن پسرش به تجربه اردن استناد کرده که تخت پادشاهی به روش عمودی و انتقال قدرت از پادشاه به فرزندانش تغییر یافته است.

وی همچنین این مساله را در نظر گرفته که محمد بن نایف فرزند پسر ندارد اما محمد بن سلمان دو فرزند پسر دارد.

در ادامه این گزارش آمده است که ملک سلمان قصد دارد در حال حاضر که هنوز زنده است از تخت پادشاهی کناره گیری کند تا به این ترتیب در اختیار داشتن قدرت از سوی فرزندانش را تضمین کند.

منابع مذکور به زمان دقیقی که قرار است ملک سلمان در آن از قدرت کناره گیری کند اشاره نکرده‌اند اما احتمال دادند که این اتفاق ظرف چند هفته رخ بدهد.

به گفته این منابع، ملک سلمان صدها میلیون برای دستیابی به حمایت از تصمیم خود در خاندان حاکم خرج می‌کند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز از همان زمانی که بر تخت نشست دست به تغییرات گسترده در مهره‌های قدرت آل سعود زد و با تعیین پسرش به سمت جانشین ولیعهد راه را برای وی جهت تکیه زدن بر تخت پادشاهی باز کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟