معرفی بازیگران مسلمان هندی

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74283

بازیگران مسلمان هندی زیادی در بالیود حضور دارند. دین اسلام دومین دین پرجمعیت در هند پس از دین هندو است. از همین رو مسلمانان هندی در طول دهه ها نقش قابل توجهی در بالیود و صنعت فیلم این کشور داشته‌ اند. افراد زیادی در سرتاسر دنیا فیلم ‌های هندی را با بازیگران مسلمان آن می شناسند. بازیگران مسلمان هندی از ارکان اصلی و مهم بالیوود هستند و هر سال سود بسیاری را برای صنعت سینمای هند به ارمغان می آورند. آن ها در مواقع حساس نیز به کمک سیاستمداران هندی و فضای ملتهب سیاسی – اجتماعی هند می ‌آیند، تا به برقراری آرامش عمومی در این کشور کمک نمایند.

مسجد تاج محل

به عنوان مثال در جریان خشونت ‌های مذهبی سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ شهر بمبئی، بازیگران مسلمان هندی یکی از مهم ‌ترین عواملی بودند که مسلمانان خشمگین را به آرامش دعوت کردند و موفق شدند از یک جنگ داخلی خونبار میان هندوها و مسلمانان جلوگیری کنند. آن ها با حضور در مقابل دوربین تلویزیون هندوها و مسلمانان را به آرامش دعوت کردند.

«سه خان» اصطلاحی است که مردم و اهالی سینمای هند به سه سوپر استار مسلمان سینمای هند داده اند. «سه خان» یعنی «شاهرخ خان»، «عامر خان» و «سلمان خان» ‌که هر سه در سال ۱۹۶۵ میلادی متولد شده‌ اند، از معروف ترین چهره های سینمای هند در سطح جهان هستند. موفقیت جهانی این سه اسطوره بالیوود به خوبی نشان دهنده جایگاه بازیگران مسلمان هندی در صنعت سینمای این کشور است. در ادامه به معرفی این «سه خان» سینمای هند می پردازیم.

شاهرخ خان

شاهرخ‌ خان که به نوشته لس ‌آنجلس‌ تایمز «بزرگترین ستاره سینما در جهان» است یکی از مشهورترین بازیگران مسلمان هندی می باشد. وی که علاوه بر بازیگری، تهیه کنندگی و مجری گری را نیز در کارنامه هنری خود دارد به «سلطان خان» مشهور است. رسانه های هندی در سال ۲۰۰۸ شاهرخ خان را در لیست تاثیر گذارترین بازیگان سینمای هند قرار دادند و نشریه آمریکایی نیوزویک نیز وی را یکی از ۵۰ شخص قدرتمند جهان معرفی کرد. شاهرخ خان در بیش از ۹۰ فیلم و سریال تلویزیونی بازی کرده است و ۲۹۲ جایزه را در کارنامه هنری خود دارد. سرزمین مادری (۲۰۰۴)، دان: تعقیب دوباره آغاز می ‌شود (۲۰۰۶)، قطار چنای (۲۰۰۷)، من خان هستم (۲۰۱۰)، سال نو مبارک (۲۰۱۴) و تا وقتی که زنده‌ ام (۲۰۱۲) از جمله فیلم های وی است.

بازیگران مسلمان هندی

وی که در سال ۲۰۰۷ موفق به دریافت جایزه هنر و ادبیات دولت فرانسه شد، پس از آنکه رکورد «دلیپ کومار» در کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد «بالیوودی ‌ترین» بازیگر سینمای هند لقب گرفت. صحبت های تلویزیونی وی یکی از اصلی ‌ترین عوامل پایان یافتن خشونت ‌های مذهبی شهر بمبئی در سال ۱۹۹۲ بود.

وی در کنار بازیگری فعالیت های بشردوستانه و خیریه زیادی انجام داده است. کمک به آزادی زندانیان بدهکار، کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، کمک به معلولین، فعالیت به عنوان سفیر سلامت سازمان ملل، تلاش برای اجرای طرح های واکسن کودکان، فعالیت در زمینه آموزش کودکان، مشارکت در طرح های مبارزه با فقر و تلاش در زمینه توسعه انرژی های نو از جمله اقدامات بشر دوستانه وی است. وی که در ده ها شرکت تجاری و تولیدی هند سرمایه گذاری کرده است، بخشی از سود این شرکت ‌ها را صرف امور خیریه می‌کند.

عامر خان؛ یکی دیگر از بازیگران مسلمان هندی

عامر خان (امیر خان) یکی دیگر از بزرگ ترین بازیگران مسلمان هندی است. وی همچنین کارگردان و فیلمنامه ‌نویس شماری از فیلم های مطرح سینمای هند است. پدر و عموی عامر خان تهیه کننده سینما بودند. وی در حدود ۶۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پردخته است. باج (۲۰۰۱)، ستاره‌ های روی زمین (۲۰۰۷)، گجینی (۲۰۰۸)، سه احمق (۲۰۰۹)، پیپلی زنده (۲۰۱۰)، پی‌کی (۲۰۱۴) و دانگال (۲۰۱۶) از جمله فیلم های مشهور عامرخان است.

بازیگران مسلمان هندی

عامر خان در طول عمر حرفه ای خود به یکی از محبوب ترین و تاثیرگذارترین بازیگران سینمای هند مبدل شد. وی جوایز متعددی را در جشنواره های معتبر ملی و بین المللی برای بازیگری و همچنین کارگردانی دریافت کرد. عامر خان ۱۱۵ بار کاندید جایزه و ۶۵ بار نیز موفق به دریاف جایزه برای فیلم های خود شده است. آثار عامر خان بارها مورد تحسین تماشاچیان و همچنین منتقدین سینما قرار گرفته است. وی پنج فیلم در میان ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان در پایگاه بین المللی اطلاعات فیلم (IMDB) دارد. عامر خان در کنار بازیگری به فعالیت های اجتماعی، سیاسی و بشردوستانه نیز پرداخته است.

سلمان خان

سلمان خان یکی دیگر از مشهورترین بازیگران مسلمان هندی است. پدر وی «سلیم خان» نیز از بازیگران و فیلمنامه ‌نویسان به نام هندی است. سلمان خان با بازی در حدود ۱۰۰ فیلم یکی از موفق ترین هنرمندان در تاریخ سینمای هند است. محبوبیت سلمان خان به اندازه ای است که حضور وی در هر فیلمی موجب فروش بسیار بالای آن می شود. جالب اینجاست که وی تنها بازیگر سینمای هند است که هیچ فیلم شکست خورده ای در کارنامه خود ندارد. نترس (۲۰۱۰)، بادیگارد (۲۰۱۱)، زمانی تایگر وجود داشت (۲۰۱۲)، لگد (۲۰۱۴)، برادر باجرانگی (۲۰۱۵) و سلطان (۲۰۱۶) از جمله فیلم های مطرح وی است.

بازیگران مسلمان هندی

وی توانایی خود را بازی هایی موفق در تمامی ژانرهای عشقی، اکشن، درام و کمدی اثبات کرده است. سلمان خان همچنین یکی از استعدادیاب‌ ترین بازیگران سینمای هند می باشد که ستاره های موفق بسیاری را به بالیود معرفی کرده است. بر اساس فهرست مجله فوربس در سال ۲۰۱۵ سلمان خان در میان یکصد ستاره مشهور جهان با درآمد ۳۳٫۵ میلیون دلار در سال، در رتبه ۷۱ جهان و رتبه اول هند قرار دارد. سلمان خان در کنار فعالیت های هنری خود به امور خیریه نیز می پردازد. وی چندیدن بنیاد خیریه راه اندازی کرده است و درآمد چند شرکت خود را صرف فعالیت های بشر دوستانه می کند.

دیگر بازیگران مسلمان هندی

  • سانجی دات
  • سلیم خان
  • سنا خان
  • سهیل خان
  • عمران خان
  • درمندرا
  • ذاکر حسین
  • سیف علی خان
  • آمریتا سینگ
  • نوازالدین صدیقی
  • شبانه اعظمی
  • شاهد کاپور
  • دیلیپ کومار
  • گوهر خان
  • مدهوبالا
  • دولکوئر سلمان