بازگشت 1.300.000 مهاجر به کشور

  • انتشار: ۲۹ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 957

افغانستان وعده سپرده است با روی دست گرفتن اقدامات لازم 1300000 مهاجر افغانستانی مقیم پاکستان را تا آخر سال آینده به افغانستان باز گرداند.

به گزارش خبرگزاری رشد به نقل از “دیلی تایمز” این مهاجرین افغانستانی توسط دولت پاکستان وسازمان ملل ثبت شده اند. جزئیات بازگشت مهاجرین افغانستانی از پاکستان در سفر دو روزه هفته قبل داکتر محمد اشرف غنی و دیدار با نواز شریف، نخست وزیر، مطرح شد.

رئیس جمهور افغانستان به نواز شریف اطمینان داد تا 31 دسمبر 2015 زمینه بازگشت مهاجرین ثبت شده افغانستانی مقیم پاکستان به کشورشان را فراهم می کند.
غنی افزود بازگشت مهاجرین افغانستانی از پاکستان از اولویت های دولت وحدت ملی است و اقدامات در این راستا در حال انجام است.

قابل ذکر است دولت پاکستان قبلا با تعیین زمان مشخصی خواستار خروج مهاجرین افغانستانی از پاکستان شده بود.

به باور برخی کارشناسان امر، مهاجرین افغانستانی مقیم پاکستان بار سنگینی بر دوش اقتصاد این کشور است و این روابط پاکستان و افغانستان را به طور گسترده ای تحت تاثیر خود قرار می دهد.

رئیس جمهور افغانستان به نواز شریف گفت یک برنامه گسترده برای بازگرداندن مهاجرین افغانستانی روی دست است.

این در حالی است که به باور برخی از آگاهان باز گرداندن مهاجرین مستلزم رونق اقتصادی و ثبات سیاسی است و در شرایط کنونی افغانستان به نظر نمی رسد دولت کابل بتواند وعده خود را به زودی عملی کند.

قابل ذکر است بر اساس موافقت نامه سه جانبه افغانستان، پاکستان و کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان مهاجرین افغانستانی به صورت داوطلبانه می توانند به کشورشان باز گردند و دولت پاکستان تا زمانیکه یک مهاجر افغانستانی مقیم این کشور جرمی را مرتکب نشده است نباید به زور آنها را وادار به بازگشت به افغانستان کند.

این قرار داد در 31 دسمبر سال 2012 به پایان رسید و بعد از آن دولت پاکستان می تواند مهاجرین افغانستانی را علی رغم میل باطنی شان به افغانستان برگرداند.

راجا پرویز اشرف، نخست وزیر وقت پاکستان، اما این تاریخ را تا 30 جون 2013 تمدید کرد اما نواز شریف در یک دستور سخاوتمندانه حضور مهاجرین افغانستانی در پاکستان را تا 31 جون 2015 تمدید کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟