بازگشت مراد علی مراد نشان دستپاچگی ارگ.

  • انتشار: ۲۴ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 116716

براساس گزارش ها، هواپیمای ژنرال مراد قبل از فرود آمدن، از آسمان نیلی، از سوی ارگ فراخوان بازگشت داده شده است. این انتصاب ناگهانی و فراخوان بازگشت غیر مترقبه، مضاف بر این که سئوالات و پرسشهای زیادی را در ذهن ناظران مطرح می کند، نشانه روشن دستپاچگی و سر درگمی ارگ و تصمیم گیرندگان، در سطح کلان سیاسی و امنیتی می تواند قلمداد گردد.

اگرچه برخی کاربران فیس بوکی منتسب به ارگ و کندک مشاوران فراخوان بازگشت مراد را به عنوان مخالفت استاد محقق با این انتصاب توجیه کرده اند ولی به باور نگارنده این توجیه ناشیانه تر از آن است که مخاطب را اقناع کند. اگر استاد محقق واقعا با انتصاب ژنرال مراد به عنوان والی دایکندی مخالف بوده است چرا در هنگام صدور حکم و قبل از فرستادن ایشان مخالفت خود را ابراز نکرده است که وقتی مراد به دایکندی می رسد، ایشان مخالفت خود را ابزار می دارد.

به عقیده نگارنده، اگر دلیل فراخوان بازگشت مراد، صدور فرمان از سوی مقامات بالا دستی کشورهای ذینفوذ یا تجربه موفقیت آمیز او در سرکوب طالبان نباشد، نشانه واضح سردرگمی و دستپاچگی مقامات ارگ است که نمی دانند در این شرایط چه تصمیمی بگیرند و چه کسی را در کجا بگمارند.

شاید یک دلیل این سر درگمی هم باشد که قبیله گرایان ارگ نشین ها، از یکسو نمی خواهند قلمرو حاکمیت شان بیش از این تنگ تر گردد و از طرفی از فرط تعصب و خوی انحصار طلبانه دوست ندارند، از اقوام دیگر در پست های حساس و کلیدی چون وزارت دفاع و وزارت داخله و امنیت ملی کسی حضور داشته باشد. علی ای حال، دلیل این امر هرچه باشد، نمی توان به بهبود وضعیت چندان امید داشت. چرا که تا تفکر قبیله گرایی که ریشه همه مشکلات کنونی به شمار می رود، اصلاح نگردد، هیچ گونه تصمیم درست و خردمندانه ای از سوی این حکومت متصور نخواهد بود.

عمران حلیمی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟