بازگشت روند تجارت ایران و افغانستان به حالت عادی

  • انتشار: ۳ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 119404

روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: روند تجارت بین ایران و افغانستان که طی یک ماه و نیم گذشته کند شده بود تقریبا به حالت عادی بازگشته است.

لطیفی اظهار داشت: با بروز تحولات و اتفاقاتی که در کشور افغانستان طی یک ماه و نیم گذشته به وجود آمده بود، تجارت ایران با افغانستان متوقف نشد و فقط در مرز ماهیرود کمتر از ۲۴ ساعت، مرز دو قارون کمتر از ۳ روز و مرز میلک کمتر از ۵ روز توقف را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به دلیل اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد در برخی از روز‌ها تاجر‌ها تصمیم گرفته بودند که میزان کالا‌های خود را کمی کاهش دهند، البته طی چند روز گذشته میزان تبادل کالا در مرز‌های سه گانه ما با افغانستان دوباره افزایش پیدا کرده و به حالت عادی بازگشته است.

سخنگوی گمرک ایران گفت: معمولا در ماه سنبله، ایران با عرضه تره‌بار برای مردم افغانستان صادرات خود را افزایش می‌دهد و در کنار این کالا صادرات کالا‌هایی مثل شوینده، مواد غذایی و مصالح ساختمانی هم از این مرز‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

لطیفی افزود: طی ۵ ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن کالا به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار از ایران به کشور افغانستان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک و ۷ دهم درصد کاهش و نسبت به سال ۹۸ پنج درصد کاهش داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟